BRANŻOWY  ZAKŁAD  DOŚWIADCZALNY

BUDOWNICTWA  DROGOWEGO  I  MOSTOWEGO  Sp. z o.o.

 

OGÓLNE SPECYFIKACJE TECHNICZNE

 

D - 05.01.03c

 

NAPRAWA  NAWIERZCHNI

Z  ŻUŻLA  PALENISKOWEGO

 

Warszawa 2004

 

Jednostka autorska,

opracowanie edytorskie i rozpowszechnienie:

Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego

i Mostowego Sp. z o.o.

03-828 Warszawa, ul. Mińska 65, tel. (0-22) 331-79-45,  871-87-90,  fax (0-22) 331-79-46

www.drogowa.strefa.pl

Niniejsza ogólna specyfikacja techniczna służy jako podstawa sporządzania szczegółowej specyfikacji technicznej przy zlecaniu i realizacji robót na drogach, ulicach i placach.

Treść ogólnej specyfikacji technicznej jest aktualna na dzień 31 sierpnia 2004 r.

Przy sporządzaniu szczegółowej specyfikacji technicznej należy uaktualnić przepisy zawarte w wykorzystywanej niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej.

 

NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA I SKRÓTY

OST

- ogólna specyfikacja techniczna

SST

- szczegółowa specyfikacja techniczna

 

SPIS TREŚCI

 

1. WSTĘP

2. materiały

3. sprzęt

4. transport

5. wykonanie robót

6. kontrola jakości robót

7. obmiar robót

8. odbiór robót

9. podstawa płatności

10. przepisy związane

 

 

 

1. WSTĘP

1.1. Przedmiot OST

Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania dotyczące wykonania i odbioru robót związa­nych z wykonaniem naprawy nawierzchni z żużla paleniskowego.

1.2. Zakres stosowania OST

Ogólna specyfikacja techniczna (OST) stanowi podstawę opracowania szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) stosowanej jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zleca­niu i realizacji robót na drogach, ulicach i placach.

1.3. Zakres robót objętych OST

Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotyczą zasad prowadzenia robót związanych z wykonaniem i odbiorem naprawy nawierzchni z żużla paleniskowego, obejmującej naprawy cząstkowe, naprawy średnie i odnowę nawierzchni.

1.4. Określenia podstawowe

1.4.1.  Nawierzchnia z żużla paleniskowego - nieulepszona nawierzchnia drogowa, której warstwa ścieralna jest wykonana z żużla paleniskowego bez użycia lepiszcza lub spoiwa.

1.4.2. Remont cząstkowy - naprawa pojedynczych uszkodzeń nawierzchni (wybojów, kolein) o powierzchni do około 5 m2.

1.4.3. Naprawa średnia - remont cząstkowy z uzupełnieniem warstwy górnej na odcinkach z większymi jej ubytkami.

1.4.4. Odnowa nawierzchni - naprawa kapitalna po znacznym ubytku grubości nawierzchni lub znacznej liczbie wybojów lub kolein, powodujących nieopłacalność wykonania napraw cząstkowych lub naprawy średniej.

1.4.5. Pozostałe określenia podstawowe są zgodne z obowiązują­cymi, odpowiednimi. polskimi normami i z definicjami podanymi w OST D-M-00.00.00 "Wymagania ogólne" [1] pkt 1.4.

1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót

Ogólne wymagania dotyczące robót podano w OST D-M-00.00.00 "Wymagania ogólne" [1] pkt 1.5.

2. materiały

2.1. Ogólne wymagania dotyczące materiałów

                Ogólne wymagania dotyczące materiałów, ich pozyskiwania i składowania, podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 2.

2.2. Materiały do wykonania  robót

2.2.1. Zgodność materiałów z dokumentacją projektową i aprobatą techniczną

                Materiały do wykonania naprawy nawierzchni powinny być zgodne z ustaleniami dokumentacji projektowej lub SST.

2.2.2. Żużel paleniskowy

                Żużel paleniskowy może pochodzić z: zakładów przemysłowych (np. elektrowni, elektrociepłowni), kotłowni lokalnych, parowozowni itp. Najkorzystniejsze są żużle pochodzące z wielkich zakładów przemysłowych, gdzie używa się zwykle jednego gatunku węgla, spalanego możliwie dokładnie. Mniejszą wartość mają żużle ze źródeł zaopatrywanych w różne gatunki węgla, który nie spala się dokładnie (np. parowozów kolejowych).

                Żużel paleniskowy może być wykorzystany do budowy nawierzchni dopiero po spaleniu resztek węgla, powstaniu popiołu, unieszkodliwieniu wapna i siarki, co dokonuje się na hałdzie, gdzie na skutek nawilgocenia, zamrożenia, odmrożenia i wyschnięcia część żużla ulegnie rozpadowi („zlasuje się”). Najkorzystniejszym okresem składowania żużla na hałdzie jest okres jesieni, zimy i wiosny. Do budowy nawierzchni należy pobierać żużel bez zanieczyszczeń innymi odpadami, np. gruntem, śmieciami, gruzem, odpadami chemicznymi, drewnem, żelazem itp., co może spotykać się na hałdach.

                Zaleca się, aby żużel paleniskowy był:

-      składowany na hałdzie, co najmniej przez 1 rok,

-      przesiany przez sito o oczkach 2 mm i zawartość części drobnych (popiołu) nie była większa od 15%,

-      przesortowany na frakcje drobniejsze od 15 mm i większe od 15 mm,

-      rozdrobniony (np. rozbity młotem) w zakresie dużych stopionych brył żużla, tak aby otrzymać z nich ziarna o wielkości 6¸8 cm.

                Żużel paleniskowy powinien odpowiadać wymaganiom OST D-05.01.03a [4] oraz spełniać wymagania wynikające z ustawy o odpadach.

2.2.3. Inne materiały

                Do materiałów innych stosowanych przy budowie nawierzchni z żużla paleniskowego mogą należeć:

a)     piasek gruboziarnisty lub żwirek mający lepiszcze gliniaste lub żelaziste,

b)    woda stosowana przy wałowaniu nawierzchni (każda czysta woda z rzek, jezior, stawów i innych zbiorników otwartych oraz woda studzienna i wodociągowa; nie należy stosować wody z widocznymi zanieczyszczeniami, np. śmieciami, roślinnością wodną, odpadami przemysłowymi, kanalizacyjnymi itp.).

3. sprzęt

3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu

                Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 3.

3.2. Sprzęt stosowany do napraw nawierzchni 

                W zależności od zakresu robót oraz sposobu ich wykonania, Wykonawca powinien wykazać się możliwością korzystania z następującego sprzętu:

-      równiarek, spycharek lub sprzętu rolniczego (glebogryzarek, bron, kultywatorów) do spulchniania, rozkładania, mieszania i profilowania,

-      samochodów wywrotek, samochodów skrzyniowych, ciągników z przyczepami,

-      przewoźnych zbiorników na wodę, wyposażonych w urządzenia do rozpryskiwania wody,

-      walców statycznych, gładkich lub ogumionych, samojezdnych lub doczepnych, walców wibracyjnych lub płytowych zagęszczarek wibracyjnych,

-      ręcznego sprzętu do drobnych robót naprawczych, jak oskardy, łopaty, ubijarki ręczne itp.

4. transport

4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu

                Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 4.

4.2. Transport materiałów

                 Materiały do naprawy nawierzchni można przewozić dowolnymi środkami transportu, w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem, zmieszaniem z innymi materiałami i nadmiernym zawilgoceniem

5. wykonanie robót

5.1. Ogólne zasady wykonania robót

                Ogólne zasady wykonania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 5.

5.2. Zasady wykonywania robót

                Sposób wykonania robót przy naprawie nawierzchni powinien być zgodny z dokumentacją techniczną i SST. W przypadku braku wystarczających danych można korzystać z ustaleń podanych w niniejszej specyfikacji.

                Podstawowe czynności przy wykonywaniu robót obejmują:

1.     roboty przygotowawcze,

2.     naprawę nawierzchni,

3.     roboty wykończeniowe.

                Przy naprawie nawierzchni rozróżnia się następujące sposoby wykonania robót:

-      remont cząstkowy, obejmujący naprawę pojedynczych wybojów lub kolein,

-      naprawę średnią, obejmującą remont cząstkowy wybojów lub kolein oraz uzupełnienie warstwy górnej na odcinkach z większymi jej ubytkami,

-      odnowę nawierzchni, obejmującą naprawę kapitalną z remontem cząstkowym  wybojów i kolein oraz ułożeniem warstwy górnej do pełnej grubości.

5.3. Zasady konserwacji nawierzchni

                Zapobieganie częstym naprawom nawierzchni nieulepszonej wymaga starannej i stałej konserwacji w okresie jej istnienia.

                Zapewnienie prawidłowego stanu nawierzchni, niezależnie od sposobu wykonania konstrukcji jezdni oraz od pory roku powinno dotyczyć przede wszystkim:

-      należytego utrzymania profilu poprzecznego i podłużnego, w celu szybkiego odpływu wód deszczowych z jezdni i korony drogi,

-      utrzymania przepływu wody w rowach przez likwidację zanieczyszczeń (zamulenia, zarastania trawą, rozmycia), tj. oczyszczenia rowów, naprawę uszkodzeń i przywrócenie im pierwotnego kształtu oraz spadków podłużnych,

-      uprzątania resztek śniegu z drogi, w okresie wiosennym, w celu niehamowania odpływu z drogi wód po stopieniu i zapobiegania przed rozmiękaniem korpusu drogowego.

5.4. Roboty przygotowawcze

                Przed przystąpieniem do robót należy, na podstawie dokumentacji projektowej, SST lub wskazań Inżyniera:

-      ustalić lokalizację terenu robót,

-      przeprowadzić obliczenia i pomiary geodezyjne niezbędne do szczegółowego wytyczenia robót oraz ustalenia danych wysokościowych.

                Zaleca się korzystanie z ustaleń OST D-01.00.00 [2] w zakresie niezbędnym do wykonania robót przygotowawczych.

5.5. Roboty ziemne

                Ewentualne występujące towarzyszące roboty ziemne należy wykonać w sposób zgodny z ustaleniami dokumentacji projektowej, SST lub wskazaniami Inżyniera przy korzystaniu z zaleceń OST D-02.00.00 [3] właściwych dla robót naprawczych nawierzchni oraz ustaleń podanych w niniejszej specyfikacji.

5.6. Naprawa nawierzchni z żużla paleniskowego

5.6.1. Remont  cząstkowy nawierzchni z żużla paleniskowego

                Naprawy cząstkowe nawierzchni z żużla paleniskowego wykonuje się, gdy na powierzchni jezdni utworzą się wyboje (doły) lub koleiny, ale grubość nawierzchni jest dostateczna do przeniesienia istniejącego obciążenia ruchem.

                Remont cząstkowy nawierzchni polega na:

-      oczyszczeniu wyboju lub koleiny z błota i innych zanieczyszczeń,

-      polaniu (zwilżeniu) wodą naprawionej powierzchni,

-      wzruszeniu dna wyboju lub koleiny (np. oskardem, grabiami),

-      ułożeniu na dno wyboju lub koleiny warstwy dolnej o grubszym  uziarnieniu np. 15¸80 mm oraz warstwy górnej z żużla o uziarnieniu np. 2¸30 mm, z tym że żużel powinien zawierać więcej lepiszcza niż żużel użyty do budowy drogi, gdyż pozwala to na uzupełnienie lepiszcza wypłukanego przez deszcze z górnej warstwy nawierzchni,

-      wyprofilowaniu powierzchni i dokładnym zagęszczeniu ręcznym ubijakiem lub płytową zagęszczarką wibracyjną. Przy większym zakresie robót (np. z kilkoma wybojami położonymi blisko siebie lub dłuższą koleiną) do zagęszczenia można użyć lekkiego walca samojezdnego lub przyczepnego.

5.6.2. Naprawa średnia nawierzchni z żużla paleniskowego

                Naprawę średnią nawierzchni z żużla paleniskowego wykonuje się, gdy na powierzchni jezdni tworzą się wyboje lub koleiny, a grubość nawierzchni uległa niewielkiemu zmniejszeniu na krótkich odcinkach drogi. Naprawa średnia może być wykonywana w odstępie 1¸2 lat.

                W ramach naprawy średniej nawierzchni należy wykonać:

-      remont cząstkowy, zgodnie z zaleceniami punktu 5.6.1,

-      uzupełnienie warstwy żużla w warstwie górnej, zgodnie z zaleceniami punktu 5.6.3.

5.6.3. Odnowa nawierzchni z żużla paleniskowego

                Odnowę (naprawę kapitalną) nawierzchni z żużla paleniskowego należy wykonać, jeśli:

-      grubość górnej warstwy nawierzchni zmaleje do 2¸4 cm,

-      grubość górnej warstwy jest jeszcze dostateczna, lecz liczba dołów (wybojów) i kolein na dłuższym odcinku jest tak duża, że przeprowadzenie napraw cząstkowych jest utrudnione i nieopłacalne.

                Odnowa nawierzchni może być wykonywana w odstępie 5¸8 lat.

                Przy odnowie nawierzchni  trzeba wykonać kolejno następujące roboty:

1)     oczyścić nawierzchnię z błota,

2)     zwilżyć wodą i wzruszyć górną warstwę, najlepiej bronami talerzowymi lub lekkimi zrywarkami,

3)     wypełnić wyboje i koleiny żużlem o uziarnieniu 15¸80 mm oraz je zagęścić,

4)     rozścielić mieszankę o uziarnieniu 2¸30 mm w takiej ilości, aby po zawałowaniu łącznie ze starą warstwą uzyskać pierwotną grubość,

5)     sprofilować (najlepiej równiarką) rozścielony żużel oraz dokładnie go zawałować.

                Do wałowania należy używać walce samobieżne o masie 6¸10 ton lub zespół walców przyczepnych każdy o masie 3¸4 ton. Wałowanie rozpoczyna się od krawędzi i stopniowo przesuwa się ku osi jezdni. Wałowanie uważa się za ukończone, gdy przed kołami gniotącymi nie tworzy się fala i na wałowanej nawierzchni brak wyraźnych śladów kół walca.

                W czasie wałowania materiał powinien mieć stałą wilgotność odpowiadającą wilgotności optymalnej.

5.7. Roboty wykończeniowe

                Roboty wykończeniowe powinny być zgodne z dokumentacją projektową i SST. Do robót wykończeniowych należą prace związane z dostosowaniem wykonanych robót do istniejących warunków terenowych, takie jak:

-      niezbędne uzupełnienia zniszczonej w czasie robót roślinności, tj. zatrawienia, krzewów, ew. drzew, ew. rowów, poboczy itp.,

-      roboty porządkujące otoczenie terenu robót.

6. kontrola jakości robót

6.1. Ogólne zasady kontroli jakości robót

                Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w OST   D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 6.

6.2. Badania przed przystąpieniem do robót

                Przed przystąpieniem do robót Wykonawca powinien:

-      uzyskać wymagane dokumenty, dopuszczające wyroby budowlane do obrotu i powszechnego stosowania (certyfikaty na znak bezpieczeństwa, aprobaty techniczne, certyfikaty zgodności, deklaracje zgodności, ew. badania materiałów wykonane przez dostawców itp.),

-      wykonać badania właściwości materiałów przeznaczonych do wykonania robót, określone w pkcie 2.

                Wszystkie dokumenty oraz wyniki badań Wykonawca przedstawia Inżynierowi do akceptacji.

6.3. Badania w czasie robót

                Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów, które należy wykonać w czasie robót  podaje tablica 1.

Tablica 1. Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów w czasie robót

Lp.

Wyszczególnienie robót

Częstotliwość badań

Wartości dopuszczalne

1

Wyznaczenie powierzchni do naprawy nawierzchni

1 raz

Tylko niezbędna powierzchnia

2

Roboty przygotowawcze

Ocena ciągła

Wg pktu 5

3

Wykonanie naprawy nawierzchni (remontu cząstkowego, profilowania, naprawy kapitalnej, odnowy)

 

Ocena ciągła

 

Wg pktu 5

4

Roboty wykończeniowe

Ocena ciągła

Wg pktu 5

 

Badania i pomiary w czasie robót powinny uwzględniać zalecenia OST D-05.01.03a [4].

6.4. Badania wykonanych robót

                Po zakończeniu robót należy sprawdzić wizualnie:

-      wygląd zewnętrzny wykonanej naprawy nawierzchni,

-      poprawność profilu podłużnego i poprzecznego, nawiązującego do pozostałej powierzchni jezdni i umożliwiającego spływ powierzchniowy wód.

7. obmiar robót

7.1. Ogólne zasady obmiaru robót

                Ogólne zasady obmiaru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 7.

7.2. Jednostka obmiarowa

                Jednostką obmiarową jest m2 (metr kwadratowy) wykonanej naprawy nawierzchni.

 8. odbiór robót

                Ogólne zasady odbioru robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 8.

                Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z dokumentacją projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania z zachowaniem tolerancji według pktu 6 dały wyniki pozytywne.

                Odbiór tych robót powinien  być zgodny z wymaganiami pktu 8.2 D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] oraz niniejszej OST.

9. podstawa płatności

9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności

                Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” [1] pkt 9.

9.2. Cena jednostki obmiarowej

                Cena wykonania 1 m2 naprawy nawierzchni obejmuje:

-      prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,

-      oznakowanie robót,

-      przygotowanie podłoża,

-      dostarczenie materiałów i sprzętu,

-      wykonanie naprawy nawierzchni według ustaleń specyfikacji technicznej,

-      przeprowadzenie pomiarów i badań  wymaganych w niniejszej specyfikacji technicznej,

-      odwiezienie sprzętu.

10. przepisy związane

10.1. Ogólne specyfikacje techniczne (OST)

1.

D-M-00.00.00

Wymagania ogólne

2.

D-01.00.00

Roboty przygotowawcze

3.

D-02.00.00

Roboty ziemne

4.

D-05.01.03a

Nawierzchnia z żużla paleniskowego

10.2. Inne materiały

5.     Podręczniki i przepisy utrzymania dróg