Trzcianka, 27 maja 2021 r.
Sygn. akt: OŚ.6220.10.2021.JK
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach bez oceny oddziaływania na środowisko
z dodatkowymi wskazaniami
Na podstawie art.104 i art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.) oraz art. 71 ust.1 i ust.2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 74, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust.1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku EPLANT 36 Sp. z o.o., ul. Salwatorska 14/310, 30-109 Kraków działającej przez pełnomocnika Panią Igę Kwiatkowską - ALSEVA INNOWACJE S.A., ul. S. B. Lindego 7C, 30-148 Kraków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości
o r z e k a m
I. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.
II. Określić konieczność uwzględnienia następujących warunków i wymagań na etapie tworzenia dokumentacji technicznej oraz w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia:
1. Nie lokalizować farmy na części terenu oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ls.
2. Przedsięwzięcie realizować wyłącznie na gruntach oznaczonych na mapie ewidencji gruntów jako grunty orne.
3. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
4. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
5. W przypadku budowy ogrodzenia wykonać ogrodzenie jako ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy miedzy ogrodzeniem a gruntem ornym.
6. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taka samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
7. Do obsiewania powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
8. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1-15 sierpnia i od 1 listopada do 15 lutego.
9. Panele słoneczne montować na wysokości 0,8 m od powierzchni ziemi.
10. Zaplecze budowy zlokalizować na szczelnym, utwardzonym podłożu, natomiast substancje ropopochodne, zabezpieczyć i przechowywać w szczelnie zamkniętych pojemnikach.
11. W przypadku mycia paneli stosować wyłącznie wodę z dodatkiem środków biodegradowalnych.
12. Transformatory umieścić w kontenerach o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
13. Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji.
14. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów lub mat ekologicznych, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyte sorbenty przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
15. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcia zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczyć do oczyszczalni ścieków.
16. Tankowanie sprzętu realizować poza terenem inwestycji.
Wnioskodawca: EPLANT 36 Sp. z o.o., ul. Salwatorska 14/310, 30-109 Kraków
Uzasadnienie
W dniu 15 lutego 2021 r. EPLANT 36 Sp. z o.o., ul. Salwatorska 14/310, 30-109 Kraków działającej przez pełnomocnika Panią Igę Kwiatkowską - ALSEVA INNOWACJE S.A., ul. S. B. Lindego 7C, 30-148 Kraków wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza Trzcianki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.
Do wniosku załączona była dokumentacja zgodna z art. 74 ust. 1, ust. 2 i ust.3a pkt 1 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) oraz opłaty skarbowe: za pełnione pełnomocnictwo oraz za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin.
W świetle art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko realizacja planowanego przedsięwzięcia, mogącego zawsze znacząco bądź potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w art. 59 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przepisu tego wynika, iż przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dotyczy ściśle określonych przedsięwzięć, mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Kwalifikowanie danego przedsięwzięcia do kategorii przedsięwzięć mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko odbywa się na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839).
W toku prowadzonego postępowania Organ stwierdził, że wnioskowaną inwestycję można zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b cytowanego powyżej rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i pismem znak: OŚ.6220.10.2021.JK
z 16 marca 2021 r. Burmistrz Trzcianki wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Pile o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w opinii znak: WOO-IV.4220.429.2021.WK.3 z 28 kwietnia 2021 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wskazując jednocześnie na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Nie lokalizować farmy na części terenu oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ls.
2. Przedsięwzięcie realizować wyłącznie na gruntach oznaczonych na mapie ewidencji gruntów jako grunty orne.
3. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
4. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
5. W przypadku budowy ogrodzenia wykonać ogrodzenie jako ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy miedzy ogrodzeniem a gruntem ornym.
6. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taka samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
7. Do obsiewania powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
8. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1-15 sierpnia i od 1 listopada do 15 lutego.
9. Panele słoneczne montować na wysokości 0,8 m od powierzchni ziemi.
10. Zaplecze budowy zlokalizować na szczelnym, utwardzonym podłożu, natomiast substancje ropopochodne, zabezpieczyć i przechowywać w szczelnie zamkniętych pojemnikach.
11. W przypadku mycia paneli stosować wyłącznie wodę z dodatkiem środków biodegradowalnych.
12. Transformatory umieścić w kontenerach o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w opinii sanitarnej znak: ON-NS.9011.99.2021 z 30 marca 2021 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w opinii znak: BD.ZZŚ.2.435.89.2020.AK z 24 maca 2021 r. (data wpływu: 29 marca 2021 r.) wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Wskazując jednocześnie na określenie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenie obowiązku działań, o którym mowa w art, 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:
1. Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby by wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji.
2. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność do sorbentów lub folii olejoodpornych, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
3. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
4. Tankowanie sprzętu realizować poza terenem inwestycji.
5. W stacji transformatorowej zastosować transformator żywiczny suchy.
6. W trakcie eksploatacji inwestycji, w przypadku zaistnienia potrzeby czyszczenia paneli, mycie prowadzić z wykorzystaniem czystej wody, be z użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska wodnego.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości. Powierzchnia farmy wynosić będzie do 4,2 ha, co stanowi większość terenu objętego wnioskiem. Z użytkowania wyłączony zostanie jedynie niewielki fragment oznaczony w ewidencji jako LS. W ramach inwestycji przewiduje się montaż łącznie do 25 000 szt. modułów fotowoltaicznych do 10 stacji transformatorowych. Panele zamontowane będą na aluminiowych stelażach za pomocą kotew wbijanych w ziemię w rzędach, miedzy którymi pozostawiony zostanie odpowiedni odstęp. Planowane jest zastosowanie infrastruktury naziemnej i podziemnej, linii kablowych energetyczno-światłowodowych oraz innych elementów infrastruktury związanych z budową i eksploatacją przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U, z 2021 r., poz. 247) poddano analizie: rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, która znalazła odzwierciedlenie w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile. Biorąc je pod uwagę Burmistrz Trzcianki stwierdził, że lokalizacja planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie wykorzystywanym rolniczo bez konieczności wycinki drzew i krzewów, oraz realizacja przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi warunkami nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowiskowych przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.
Mając powyższe na uwadze orzekł jak w sentencji niniejszej decyzji.
Zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego powiadomiono strony o zakończeniu postępowania i możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W wyznaczonym terminie uwag i wniosków nie wniesiono.
P O U C Z E N I E
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, za pośrednictwem Burmistrza Trzcianki, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Na podstawie art. 127a §1 i §2 Kodeksu postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji lub do zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.).
Zgodnie z art. 72 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4 cyt. wyżej ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 72 ust. 3 ustawy ooś, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4a cyt. wyżej ustawy zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Administratorem danych osobowych osób fizycznych jest Burmistrz Trzcianki. Dalsze informacje dotyczące ochrony danych osobowych znajdują się na stronie BIP Urzędu Miejskiego Trzcianki pod adresem adresem bip.trzcianka.pl
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Anna Kasperek
kierownik Referatu
Ochrony Środowiska i Rozwoju Wsi
Otrzymują:
1.Pełnomocnik Pani Iga Kwiatkowska - ALSEVA INNOWACJE S.A., ul. S. B. Lindego 7 C, 30-148 Kraków
2.Właściciele nieruchomości zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś - wieś Teresin (obwieszczenie)
3.a/a
Do wiadomości:
1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
(znak sprawy: WOO-IV.4220.429.2021.WK.3)
2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie, ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków
(znak sprawy: ON-NS.9011.99.2021)
3.Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920 Piła
(znak sprawy: BD.ZZŚ.2.435.89.2021.AK)
Załącznik do decyzji
znak: OŚ.6220.10.2021.JK
z 27 maja 2021 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych TERESIN do 1,0 MW każda, o łącznej mocy 10 MW, zlokalizowanych na działkach nr ewidencyjny 18 i 19 obręb Teresin wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości. Powierzchnia farmy wynosić będzie do 4,2 ha, co stanowi większość terenu objętego wnioskiem. Z użytkowania wyłączony zostanie jedynie niewielki fragment oznaczony w ewidencji jako LS. W ramach inwestycji przewiduje się montaż łącznie do 25 000 szt. modułów fotowoltaicznych do 10 stacji transformatorowych. Panele zamontowane będą na aluminiowych stelażach za pomocą kotew wbijanych w ziemię w rzędach, miedzy którymi pozostawiony zostanie odpowiedni odstęp. Planowane jest zastosowanie infrastruktury naziemnej i podziemnej, linii kablowych energetyczno-światłowodowych oraz innych elementów infrastruktury związanych z budową i eksploatacją przedsięwzięcia.
Elektrownia słoneczna, z uwagi na skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska. Nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.
Przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych. Najbliższa zabudowa objęta ochroną akustyczną znajduje się ok. 450 m od planowanego przedsięwzięcia. Źródłem hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Nie planuje się wyposażenia paneli w wentylatory służące do chłodzenia konstrukcji ogniw. Chłodzenie paneli będzie odbywać się w sposób naturalny, przez obieg powietrza atmosferycznego. Jedynymi emitorami hałasu na etapie eksploatacji będzie stacja transformatorowa. Biorąc powyższe pod uwagę nie przewiduje się aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu oraz dopuszczalnych poziomów elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.
Biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i technologii, stwierdza się, że nie należy ono do zakładów o dużym ryzyku lub z3wiekszonym ryzyku wystąpienia poważnych awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 138). Ponadto uwzględniając realizacje i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcje paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Oprócz tego przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.
W najbliższym otoczeniu przedmiotowej farmy nie znajdują się inne elektrownie fotowoltaiczne i wiatrowe. Biorąc pod uwagę rodzaj i charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania, a także realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie bezobsługowa; woda deszczowa będzie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego, planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. Mycie paneli odbywać się będzie przy użyciu wyłącznie czystej wody, bez użycia środków chemicznych, w tym detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegardowalnych, obojętnych dla środowiska. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne, lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu.
Transformatory umieszczone będą w szczelnej stacji, w przypadku zastosowania transformatorów olejowych pod każdym z nich zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
Na etapie prac związanych z budową elektrowni fotowoltaicznej, źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. W celu zabezpieczenia powierzchni ziemi, wytwarzane odpady będą magazynowane w miejscach do tego wyznaczonych oraz przekazywane zewnętrznym wyspecjalizowanym firmom do dalszego zagospodarowania, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Na etapie eksploatacji farma fotowoltaiczna nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Mając powyższe na uwadze nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.
Obszar przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W obrębie działek, na których zlokalizowane będzie przedsięwzięcie znajdują się tereny leśne. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.
Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r., poz. 55 ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003 i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004, oddalone o 2 km od przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym, a jego realizacja nie będzie wiązać się z wycinką drzew lub krzewów. Fragment działki oznaczonej nr ewidencyjnym 19 obręb Teresin stanowiący las wyłączony zostanie spod zainwestowania.
W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty orne, lasy oraz w odległości ok. 530 m zbiornik wodny. Najbliższy ciek przepływa w odległości około ok. 165 m. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren elektrowni obsiany będzie roślinnością trawiastą, która będzie wykaszana. W celu ochrony lokalnej bioróżnorodności, do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej terenu elektrowni nie będzie się używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie JCWP PLRW60001818887369 Trzcianka, która posiada status naturalnej części wód. Jej aktualny stan oceniony został jako zły, a ocenę ryzyka określono jako niezagrożoną osiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry.
Przedmiotowa przedsięwzięcie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600034. Stan ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nieodpowiadającymi wymogom ochrony środowiska.
Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w sentencji niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.
Realizacja przedsięwzięcie z uwagi na zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwość ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Anna Kasperek
kierownik Referatu
Ochrony Środowiska i Rozwoju Wsi