Trzcianka, 21 lipiec 2021 r.
Sygn. akt: OŚ.6220.25.2020.JK
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art.104 i art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735) oraz art. 71 ust.1 i ust.2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 74, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust.1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku PVE 77 Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 4/10, 85-235 Bydgoszcz o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z infrastruktura techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo
o k r e ś l a m
następujące środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z infrastruktura techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo.
I. Warunki realizacji.
1.Przedsięwzięcie zrealizować na powierzchni do 310 ha, wyłączając spod zainwestowania śródpolne kępy drzew i krzewów, cieki i zbiorniki wodne, użytki zielone, znajdujące się w obrębie działek nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo.
2.Stacje transformatorowe typu kontenerowego zlokalizować w odległości minimum 20 m od granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie.
3.Inwertery zlokalizować w odległości minimum 20 od granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie.
4.Mycie paneli przeprowadzać z użyciem czystej wody, bez dodatków substancji chemicznych.
5.W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wykonać zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego, które w przypadku awarii, umożliwią przejęcie całej pojemności, zastosowanego w stacjach transformatorowych oleju transformatorowego.
6.Przy wykonywaniu robót ziemnych warstwą urodzajną gleby odłożyć w pryzmach poza obszarem prowadzonych robót. Niezanieczyszczone gleby i inne materiały występujące w stanie naturalnym, powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia wykorzystać w pierwszej kolejności ponownie na terenie inwestycji.
7.Niewykorzystane na terenie realizacji inwestycji, zgodnie z pkt 6 gleby i inne materiały występujące w stanie naturalnym, traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z przepisami szczegółowymi.
8.Nie wycinać drzew i krzewów w związku z realizacją przedsięwzięcia.
9.Na etapie prowadzenia prac ziemnych, codziennie przed ich rozpoczęciem, kontrolować wykopy a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
10.Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
11.Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
12.Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy miedzy ogrodzeniem a gruntem.
13.W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.
14.Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1 września do 1 marca.
15.Wzdłuż granic planowanego przedsięwzięcia, na odcinku o łącznej długości nie mniejszej niż 5,7 km, wykonać liniowe nasadzenia krzewów, z wykorzystaniem rodzimych gatunków, takich jak: dzika róża Rosa canina, śliwa tarnina Prunus spinosa, bez czarny Sambucus nigra, głóg jednoszyjkowy Crataegus monogyna.
16.Prace budowlane oraz eksploatację sprzętu ciężkiego na etapie budowy prowadzić wyłącznie w porze dnia, tj. w godz. 6.00 - 22.00.
17.Przed realizację planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w inwestycji. W miejscach, gdzie konieczne będzie przeprowadzenie infrastruktury technicznej (linii kablowej) przez rowy melioracyjne, zastosować przejście podziemne za pomocą przecisku lub przewiertu sterowanego.
18.Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyte sorbent przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
19.Postój pojazdów i maszyn budowlanych oraz magazynowanie niezbędnych niezbędnych materiałów realizować w obrębie powierzchni utwardzonych. Tankowanie sprzętu realizować poza terenem inwestycji.
20.W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcia zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
21.Na etap[ie realizacji przedsięwzięcia odpady komunalne i budowlane zbierać selektywnie i gromadzić w zamkniętych kontenerach, a następnie przekazywać podmiotom posiadającym pozwolenia w zakresie gospodarki odpadami.
II. Nie stwierdzam konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
III. Nakazuję, w przypadku stwierdzenia wystąpienia na terenach objętych wnioskiem gatunków chronionych zwierząt, w szczególności ptaków gniazdujących na ziemi i wśród roślinności zielnej w obrębie gatunków rolnych, przed realizacją wszelkich prac sprzecznych z zakazami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz.U. z 2016 r., poz. 2183 ze zm.) uzyskanie decyzję na odstępstwa od obowiązujących zakazów.
Wnioskodawca: PVE 77 Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 4/10, 85-236 Bydgoszcz.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 11 maja 2020 r. PVE 77 Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 4/10, 85-236 Bydgoszcz wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza Trzcianki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z infrastruktura techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo. Jego uzupełnienie wpłynęło w dniu 22 czerwca 2020 r.
Do wniosku załączona była dokumentacja zgodna z art. 74 ust. 1, ust. 2 i ust.3a pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) oraz opłata skarbowa za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla działki nr ewidencyjny 417, 418, 422, 540/15 i części działki o nr 540/16 obręb Siedlisko.
Brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działka nr ewidencyjny 176 obręb Runowo.
W świetle art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko realizacja planowanego przedsięwzięcia, mogącego zawsze znacząco bądź potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w art. 59 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przepisu tego wynika, iż przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dotyczy ściśle określonych przedsięwzięć, mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Kwalifikowanie danego przedsięwzięcia do kategorii przedsięwzięć mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko odbywa się na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839).
W toku prowadzonego postępowania Organ stwierdził, że wnioskowaną inwestycję można zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b cytowanego powyżej rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i pismem znak: OŚ.6220.25.2020.JK z 6 lipca 2020 r. Burmistrz Trzcianki wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Pile o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w opinii znak: WOO-IV.4220.915.2020.JP2.2 z 28 sierpnia 2020 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastruktura techniczną, na działkach nr ewid. 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewid. 176 obręb Runowo, istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś, a w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:
1.Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:
1) Przedstawienie aktualnych informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, grzybów, zwierząt i siedlisk przyrodniczych wraz z podaniem źródła danych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków, płazów, i nietoperzy. Pozyskane dane powinny uwzględniać sezonowe zmiany aktywności i migracji poszczególnych gatunków zwierząt.
2) Przedstawienie w załączniku graficznym lokalizacji elektrowni słonecznej oraz istniejących w najbliższym sąsiedztwie zbiorników wodnych, zadrzewień, zakrzewień, cieków.
3) Przedstawienie jasnych informacji wraz z załącznikami graficznymi z naniesioną lokalizacją paneli słonecznych, podziałem elektrowni na sektory oraz wskazaniem minimalnej odległości między ogrodzeniami sąsiednich sektorów.
4) Przedstawienie oceny wpływu przedsięwzięcia na chronione gatunki roślin, grzybów oraz ptaki lęgowe i migracyjne, płazy i duże ssaki. Przy ocenie oddziaływania skumulowanego należy w szczególności uwzględnić istniejące lub planowane do budowy inne farmy słoneczne, elektrownie wiatrowe oraz istniejące lub planowane do budowy inne farmy słoneczne, elektrownie wiatrowe oraz istniejące linie energetyczne na terenie przedsięwzięcia bądź w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
5) Przedstawienie analizy wpływu przedsięwzięcia na krajobraz. Do przeprowadzenia takiej analizy pomocne mogą być, np.: przedstawienie na mapie zasięgu widoczności planowanego przedsięwzięcia z poziomu widoczności człowieka; przeprowadzenie analizy krajobrazowej w zakresie ekspozycji przedsięwzięcia w krajobrazie za pomocą dokumentacji fotograficznej z różnych punktów z zaznaczeniem na mapie miejsc wykonania zdjęć; wizualizacji przedsięwzięć z różnych punktów widokowych, przedstawienie mapy krajobrazu; przedstawienie wizualizacji przedsięwzięcia itp.
6) Przedstawienie informacji o położeniu przedsięwzięcia względem terenów o krajobrazie mającym znaczenie kulturowe, historyczne lub archeologiczne ze wskazaniem źródła tych informacji.
7) Przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczający potencjalny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji, z naniesieniem na załącznik graficzny potencjalnych planowanych działań minimalizujących, w tym planowanych nasadzeń pasów zadrzewień i zakrzewień.
8) Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę bioróżnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.
2. Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienia, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, a także dokonanie oceny odporności przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie będzie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, suszę, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać ewentualne działania minimalizujące.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w opinii sanitarnej znak: ON-NS.9011.45.2020 z 9 lipca 2020 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędna infrastrukturą techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewid. 176 Runowo.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w postanowieniu znak: BD.ZZŚ.2.435.185.2020.KC z 29 lipca 2020 r. (data wpływu: 31 lipca 2020 r.) wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach numerach ewidencyjnych: 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko oraz działki nr ewidencyjny 176 obręb Runowo istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być zgodny z art.66 ustawy ooś, ze szczególnym uwzględnieniem niżej wymienionych zagadnień:
1) określenie charakterystyki przedsięwzięcia i warunków użytkowania terenu w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym odniesieniem się do wpływu i ewentualnej kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in.: ciągi drenarskie, rowy melioracyjne czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji;
2) przedstawienie rozwiązań chroniących środowisko gruntowo-wodne na etapie realizacji planowanej inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji i rozwiązań technicznych zaplecza budowy, miejsc parkowania i naprawy maszyn i środków transportu;
3) przeanalizowanie gospodarki ściekowej na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, w szczególności dotyczącej wód opadowych i roztopowych i ich wpływu na stosunki wodne w rejonie inwestycji;
4) przedstawienie informacji na temat sposobu mycia paneli lub w przypadku podtrzymania tezy, że panele fotowoltaiczne nie wymagają mycia, szczegółowej jej uzasadnienie;
5) identyfikację i analizę oddziaływania przedsięwzięcia na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych (zwanych dalej JCWP) i jednolitych części wód podziemnych (zwanych dalej JCWPd) zlokalizowanych na obszarze oddziaływania przedsięwzięcia. Należy m.in.: zidentyfikować JCWP i JCWPd znajdujące się na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, podać ich tan ekologiczny, stan chemiczny, stan ilościowy oraz określić wpływ przedsięwzięcia na ryzyko zmiany tego stanu.
Burmistrz Trzcianki biorąc pod uwagę opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz wielkość i charakter przedsięwzięcia, w postanowieniu znak: OŚ.6220.25.2020.JK z 2 września 2020 r. stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastruktura techniczną, na działkach nr ewid. 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewid. 176 obręb Runowo i określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 23 września 2020 r. Wnioskodawca przedłożył Burmistrzowi Trzcianki raport o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastruktura techniczną, na działkach nr ewid. 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewid. 176 obręb Runowo.
Zgodnie z art. 30 i art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Trzcianki umieścił dane o prowadzonym postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastruktura techniczną, na działkach nr ewid. 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewid. 176 obręb Runowo w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Trzcianki, tablicach ogłoszeń w: Urzędzie Miejskim Trzcianki oraz we wsiach Siedlisko i Runowo.
Jednocześnie Organ prowadzący postępowanie administracyjne wskazał w powyższym dokumencie termin zgłaszania wniosków i uwag. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne wnioski i uwagi.
Na podstawie art. 77 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Trzcianki pismem znak: OŚ.6220.25.2020.JK z 15 października 2020 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowisko w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Pile o uzgodnienie przedsięwzięcia na etapie wydania decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w opinii sanitarnej znak: ON-NS.9011.189.2020 z 9 listopada 2020 r. zaopiniował w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych warunki realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 56/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w postanowieniu znak: BD.ZZŚ.4360.21.2020.AK z 20 listopada 2020 r. uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 56/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo, na podstawie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzonego przez Macieja Mularskiego we wrześniu 2020 r. i określił następujące warunki jego realizacji:
1. Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciagi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji. W miejscach, gdzie konieczne będzie przeprowadzenie infrastruktury technicznej (linii kablowej) przez rowy melioracyjne, zastosować przejście podziemne za pomocą przecisku lub przewiertu sterowanego.
2. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
3. Postój pojazdów i maszyn budowlanych oraz magazynowanie niezbędnych materiałów realizować w obrębie powierzchni utwardzonych. Tankowanie sprzętu realizować poza terenem inwestycji.
4.W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcia zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
5. Mycie paneli prowadzić z wykorzystaniem czystej wody, bez użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska.
W dniu 24 listopada 2020 r. Wnioskodawca przesłał pismo do Burmistrza Trzcianki, w którym poinformował, iż z uwagi na podjęcie przez Radę Miejską Trzcianki w dniu 5 listopada 2020 r. Uchwały Nr XXVII/279/20 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Trzcianka we wschodnim rejonie Siedliska, który nie uwzględnia lokalizacji elektrowni fotowoltaicznej, rezygnuje z jej budowy na działkach nr ewidencyjny 417, 418 i 422 obręb Siedlisko. O powyższej zmianie wniosku Burmistrz Trzcianki pismem znak: OŚ.6220.25.2020.JK z 25 listopada 2020 r. poinformował Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w piśmie znak: WOO-I.4221.226.2020.PM.3 z 25 listopada 2020 r. wystąpił do Burmistrza Trzcianki o potwierdzenie informacji przedstawionych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w temacie sposobu zagospodarowania terenu w otoczeniu przedsięwzięcia.
Odpowiedzi udzielono w piśmie znak: OŚ.6220.25.2020.JK w dniu 3 grudnia 2020 r.. Jednocześnie informując o podjętej w dniu 5 listopada 2020 r. przez Radę Miejską Trzcianki uchwale Nr XXVII/297/20 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Trzcianka we wschodnim rejonie wsi Siedlisko, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Woj. Wielkopolskiego z dnia 19 listopada 2020 r., poz. 8750, w granicach którego znajdują się działki o nr ewidencyjnym 417, 418, 422 obręb Siedlisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismami znak: WOO-I.4221.226.2020.PM.4 z 16 grudnia 2020 r., WOO-I.4221.226.2020.PM.6 z 25 marca 2021 r. występował do Wnioskodawcy o uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie ochrony powietrza, ochrony przed hałasem, w zakresie hydrogeologii, gospodarki wodno-ściekowej oraz ochrony przyrody.
Pismem znak: WOO-I.4221.226.2020.PM.8 z 4 czerwca 2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu poinformował Burmistrza Trzcianki, iż z uwagi na skomplikowany charakter sprawy i prowadzenie postępowania wyjaśniającego sprawa zostanie załatwiona w terminie do 16 czerwca 2021 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w postanowieniu znak; WOO-I.4221.226.2020.PM.9 z 18 czerwca 2021 r. uzgodnił w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z infrastruktura techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo, określając jednocześnie następujące warunki realizacji przedsięwzięcia:
1.Przedsięwzięcie zrealizować na powierzchni do 310 ha, wyłączając spod zainwestowania śródpolne kępy drzew i krzewów, cieki i zbiorniki wodne, użytki zielone, znajdujące się w obrębie działek nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 568, 123/14, 540/16, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo.
2.Stacje transformatorowe typu kontenerowego zlokalizować w odległości minimum 20 m od granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie.
3.Inwertery zlokalizować w odległości minimum 20 od granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie.
4.Mycie paneli przeprowadzać z użyciem czystej wody, bez dodatków substancji chemicznych.
5.W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wykonać zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego, które w przypadku awarii, umożliwią przejęcie całej pojemności, zastosowanego w stacjach transformatorowych oleju transformatorowego.
6.Przy wykonywaniu robót ziemnych warstwą urodzajną gleby odłożyć w pryzmach poza obszarem prowadzonych robót. Niezanieczyszczone gleby i inne materiały występujące w stanie naturalnym, powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia wykorzystać w pierwszej kolejności ponownie na terenie inwestycji.
7.Niewykorzystane na terenie realizacji inwestycji, zgodnie z pkt 6 gleby i inne materiały występujące w stanie naturalnym, traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z przepisami szczegółowymi.
8.Nie wycinać drzew i krzewów w związku z realizacją przedsięwzięcia.
9.Na etapie prowadzenia prac ziemnych, codziennie przed ich rozpoczęciem, kontrolować wykopy a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
10.Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
11.Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
12.Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy miedzy ogrodzeniem a gruntem.
13.W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.
14.Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1 września do 1 marca.
15.Wzdłuż granic planowanego przedsięwzięcia, na odcinku o łącznej długości nie mniejszej niż 5,7 km, wykonać liniowe nasadzenia krzewów, z wykorzystaniem rodzimych gatunków, takich jak: dzika róża Rosa canina, śliwa tarnina Prunus spinosa, bez czarny Sambucus nigra, głóg jednoszyjkowy Crataegus monogyna.
16.Prace budowlane oraz eksploatację sprzętu ciężkiego na etapie budowy prowadzić wyłącznie w porze dnia, tj. w godz. 6.00 - 22.00.
W dniu 18 lutego 2021 r. do Burmistrza Trzcianki wpłynął wniosek Stowarzyszenia "Czysta Wieś" z Siedliska o uznanie za stronę w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 325 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 422, 411, 417, 418, 126/1, 614, 616, 617, 56/2, 568, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 522, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i na działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo.
Burmistrz Trzcianki w piśmie znak: OŚ.6220.25.2020.JK z 10 marca 2020 r. wezwał Stowarzyszenie "Czysta Wieś" w Siedlisku o uzupełnienie wniosku o braki formalne, wyznaczając jednocześnie 14-dniowy termin usunięcia braku, powołując się na art. 64 §2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Z uwagi na brak odpowiedzi wniosek pozostał bez rozpatrzenia.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej maksymalnej mocy do 325 MW wraz z infrastrukturą techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 566, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo. teren przeznaczony pod inwestycje wyniesie do 310 ha. Z zainwestowania wyłączono tereny łąk, obszary w pobliżu cieków i zbiorników wodnych. W skład elektrowni fotowoltaicznej wejdzie 180 szt. stacji transformatorowych, do 4618 szt. inwerterów oraz do 1 300 000 szt. paneli. Panele PV montowane będą na aluminiowych bądź stalowych stelażach montowanych za pomocą kotew wbijanych w ziemię, bądź montowanych do prefabrykowanych fundamentów wcześniej kotwionych w ziemi. Stelaże pod montaż paneli, będą realizowane jako stałe, bądź jako instalacje śledzące ruch słońca. Wysokość całkowita instalacji nad ziemią nie przekroczy 5 m.
Mając na uwadze warunki uzgodnień realizacji wnioskowanego przedsięwzięcia wskazane przez właściwe Organy, Burmistrz Trzcianki stwierdził, że nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk, a także, że realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, na ich integralność lub powiązanie z innymi obszarami.
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.
Zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego powiadomiono strony o zakończeniu postępowania i możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W wyznaczonym terminie uwag i wniosków nie wniesiono.
P O U C Z E N I E
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, za pośrednictwem Burmistrza Trzcianki, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Na podstawie art. 127a §1 i §2 Kodeksu postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji lub do zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.).
Zgodnie z art. 72 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4 cyt. wyżej ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 72 ust. 3 ustawy ooś, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4a cyt. wyżej ustawy zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Administratorem danych osobowych osób fizycznych jest Burmistrz Trzcianki. Dalsze informacje dotyczące ochrony danych osobowych znajdują się na stronie BIP Urzędu Miejskiego Trzcianki pod adresem adresem bip.trzcianka.pl
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
BURMISTRZ TRZCIANKI
Krzysztof W. Jaworski
Otrzymują:
1.PVE 77 Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 4/10, 85-236 Bydgoszcz (adres do korespondencji: Lisi Ogon, ul. Bydgoska 20, 86-065 Łochowo)
2.Właściciele nieruchomości zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś - wieś Siedlisko i Runowo
3.a/a
Do wiadomości:
1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
(znak sprawy: WOO-IV.4221.226.2020.PM.9)
2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie, ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków
(znak sprawy: ON-NS.9011.189.2020)
3.Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920 Piła
(znak sprawy: BD.ZZŚ.4360.21.2020.AK)
Załącznik do decyzji
znak: OŚ.6220.25.2020.JK
z 21 lipca 2021 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej maksymalnej mocy do 325 MW wraz z infrastrukturą techniczną, na działkach nr ewidencyjny 124, 125, 126/2, 128, 129, 130, 411, 126/1, 614, 616, 617, 566/2, 566, 123/14, 540/16, 540/15, 512, 513, 514, 516, 518/1, 542/38 obręb Siedlisko i działce nr ewidencyjny 176 obręb Runowo. teren przeznaczony pod inwestycje wyniesie do 310 ha. Z zainwestowania wyłączono tereny łąk, obszary w pobliżu cieków i zbiorników wodnych. W skład elektrowni fotowoltaicznej wejdzie 180 szt. stacji transformatorowych, do 4618 szt. inwerterów oraz do 1 300 000 szt. paneli. Panele PV montowane będą na aluminiowych bądź stalowych stelażach montowanych za pomocą kotew wbijanych w ziemię, bądź montowanych do prefabrykowanych fundamentów wcześniej kotwionych w ziemi. Stelaże pod montaż paneli, będą realizowane jako stałe, bądź jako instalacje śledzące ruch słońca. Wysokość całkowita instalacji nad ziemią nie przekroczy 5 m.
Instalacjami zlokalizowanymi na terenie farmy fotowoltaicznej, mogącymi powodować emisję hałasu do środowiska, będą kontenerowe stacje transformatorowe oraz inwertery. Ponadto źródłem hałasu będzie ruch pojazdów, który będzie występował sporadycznie i będzie związany z pracami konserwacyjnymi.
Do chłodzenia projektowanych paneli słonecznych nie będą zastosowane wentylatory wymuszające obieg powietrza, które mogłyby być źródłem hałasu. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych oraz inwerterów odbywać się będzie w sposób naturalny przez obieg powietrza atmosferycznego.
Transformatory w zabudowie kontenerowej, wyposażone zostaną w wentylatory wymuszające obieg powietrza. Planowane do zastosowania stacje transformatorowe będą posadowione w odległości minimum 100 m od granicy najbliższej zabudowy chronionej akustycznie, natomiast inwertery w odległości minimum 20 m od zabudowy chronionej akustycznie.
W ciągu najniekorzystniejszych 8 godzin pory dnia przewiduje się ruch 2 pojazdów lekkich i 1 pojazdu ciężkiego. W porze nocnej nie będzie występował ruch pojazdów.
Najbliższe tereny chronione akustycznie tj. zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, tereny zabudowy zagrodowej, tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie terenu objętego wnioskiem.
Analiza akustyczną zakłada, że źródłami hałasu na przedmiotowym terenie będzie maksymalnie 180 szt. stacji transformatorowych o poziomie mocy akustycznej nie wyższym niż 70 dB każdy oraz 4 618 szt. inwerterów o poziomie mocy akustycznej nie wyższym niż 65 db każdy. Przyjęta najbardziej niekorzystna sytuacja, czyli lokalizacja źródeł hałasu najbliżej terenów chronionych akustycznie z uwzględnieniem odległości 100 m i 20 m stacji transformatorowych oraz inwerterów od terenów chronionych akustycznie nie spowoduje, w trakcie eksploatacji, przekroczeń poziomu dopuszczalnego hałasu określonego w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112), pod warunkiem spełnienia założeń przedstawionych w dokumentacji. Wynika to z przedstawionych w uzupełnieniu do raportu obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku w ww. warunkach.
Mając na uwadze rodzaj przedsięwzięcia nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania. Krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości w tym zakresie mogą wystąpić jedynie na etapie prowadzenia prac budowlano-montażowych. Źródłem punktowej emisji hałasu będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające po terenie inwestycji. Prace budowlane oraz ruch pojazdów na tym etapie zostanie ograniczony do pory dnia, tj. od godz. 6:00 do 22:00.
Na terenie inwestycji nie będą występowały zorganizowane źródła emisji substancji do powietrza. Źródłem emisji o charakterze niezorganizowanym będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie objętym inwestycją. Przewiduje się, że na terenie przedsięwzięcia będą wjeżdżały incydentalnie pojazdy osób serwisujących instalację. Powstała emisja substancji do powietrza będzie wobec tego marginalna, co sprawia, ze emisje te nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych wartości odniesienia w powietrzu oraz dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu, poza terenem, do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny oraz, że dotrzymane będą standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2021 r., poz. 845), a w związku z tym spełnione będą wymagania w zakresie ochrony powietrza określone w przepisach.
Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku.
Na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia będą wytwarzane odpady, zarówno niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne. Odpady powstające na etapie eksploatacji nie będą magazynowane na przedmiotowym terenie. Ponadto, odpady będą przekazywane w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. W przypadku, kiedy nie będzie takiej możliwości, wytworzone odpady będą przekazywane do unieszkodliwienia.
Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 127 - Subzbiornik Zlotów-Piła-Strzelce Krajeńskie. Planowana inwestycja nie będzie znajdowała się w strefie ochronnej ujęć wód podziemnych. Najbliższy ciek wodny znajduje się w odległości ok. 1,0 m od terenu przedsięwzięcia, natomiast najbliższy zbiornik wodny jest położony w odległości ok. 350 m od inwestycji. Na etapie realizacji przedsięwzięcia teren inwestycji zostanie zaopatrzony w sorbenty, a ewentualne naprawy sprzętu mechanicznego prowadzone będą w miejscach do tego przystosowanych.
Wnioskodawca planuje mycie paneli fotowoltaicznych nie częściej niż dwa razy w roku z użyciem czystej wody pod ciśnieniem, bez dodatków substancji chemicznych.
Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Noteci PLH300004 i obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003, oddalone o ok 7,2 km.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w opracowaniu: Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., Górny M., Kurek R. T., Ślusarczyk R., Projekt korytarzy ekologicznych łączący Europejską Sieć natura 2000 w Polsce, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011, w bezpośrednim sąsiedztwie korytarza Puszcza Drawska GKPn-25.
Najbliższa strefa ochrony miejsca rozrodu i regularnego przebywania (utworzona wokół gniazda kani rudej Milvus milvus) znajduje się w odległości ok. 1,2 km.
Obszar, na którym planuje się posadowienie przedsięwzięcia, stanowi wielkopowierzchniowe pola uprawne. W obrębie przedmiotowych działek znajdują się również struktury charakteryzujące się zwiększoną bioróżnorodnością, takie jak cieki i niewielkie zbiorniki wodne, użytki zielone, śródpolne zadrzewienia i zakrzewienia. W wariancie przyjętym do realizacji wszystkie te elementy zostały wyłączone spod zainwestowania, co ograniczyło powierzchnię planowanego przedsięwzięcia z 439,59 ha do maksymalnie 310 ha. Nie stwierdzono występowania siedlisk przyrodniczych będących w zainteresowaniu Wspólnoty oraz chronionych gatunków roślin. Spośród chronionych bezkręgowców odnotowano trzmiela ziemnego Bombus terrestris i łąkowego Bombus pratorum. Miejsca ich występowania położone są w części wyłączonej spod zainwestowania. Odnotowano miejsca rozrodu żab brunatnych Rana Sp., ropuchy szarej Bufo bufo i żab zielonych Phelopylax sp., których lokalizacja znajduje się w obrębie terenów wyłączonych spod zainwestowania. Większość ptaków stwierdzonych jako lęgowe w granicach badanego obszaru objętych jest ochrona gatunkową (grzywacz Columba palumbus jako jedyny ze stwierdzonych jest gatunkiem łownym). Stwierdzono gniazdowanie prawdopodobne i pewne (kategorie B lub C) 56 gatunków ptaków, w tym 6 gatunków z załącznika I DP z grupy dość licznych. W buforze do 300 m od granic działek znaleziono 6 gniazd dużych gatunków ptaków: kani rudej, bociana białego Ciconia ciconia, myszołowa Buteo buteo, kruka Corvus corax, i wrony siwej Corvus corone. Kania ruda lęgowa w lesie sąsiadującym z powierzchnią badawczą przedsięwzięcia wykorzystywała jako żerowisko kompleks łąk w południowo-zachodniej części powierzchni badawczej. Obszary najcenniejsze dla ptaków lęgowych, w tym kompleks łąk stanowiących żerowisko kani rudej oraz siedlisko lęgowe derkacza Crex crex zostały wyłączone z projektu zabudowy. W granicach badanego obszaru oraz na terenach sąsiednich nie ma znanych miejsc koncentracji ptaków, w tym żurawia Grus grus i gęsi Anser sp., dla których uszczuplenie zasobów żerowisk położonych na polach uprawnych mogłoby mieć znaczenie. Obszar ten po zrealizowaniu przedsięwzięcia dla części gatunków, będzie nadal mógł pełnić funkcje odpowiedniego siedliska rozrodczego i żerowiska.
W ramach przedsięwzięcia nie przewiduje się usuwania drzew lub krzewów. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren elektrowni pozostawiony będzie naturalnej sukcesji, która będzie wykaszana i usuwana. Zamontowanie paneli na wysokości minimum 0,8 m ułatwi wzrost roślinności pod panelami.
W celu ochrony ptaków lęgowych koszenie roślinności odbywać się będzie poza ich okresem lęgowym. W celu ochrony zwierząt oraz umożliwienia migracji drobnym zwierzętom, na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, ogrodzenie będzie ażurowe oraz bez podmurówki. W celu ograniczenia efektu olśnienia zastosowane zostaną panele słoneczne o powierzchni antyrefleksyjnej. Teren elektrowni oraz jego ogrodzenie nie będzie oświetlone w porze nocnej.
W celu zwiększenia atrakcyjności terenu przyszłej elektrowni dla zwierząt, a w szczególności ptaków, będą wykonane wzdłuż granic planowanego przedsięwzięcia nasadzenia krzewów, z wykorzystaniem rodzimych gatunków, takich jak: dzika róża, śliwa tarnina, bez czarny, głóg jednoszyjkowy na łącznej długości co najmniej 5,7 km.
BURMISTRZ TRZCIANKI
Krzysztof W. Jaworski