Trzcianka, 2 luty 2022 r.
Sygn. akt.: OŚ.6220.51.2021.AB
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art.104 i art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.) oraz art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 74 ust. 3 i ust. 3a, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Trzcianka, ul. Ogrodowa 2, 64-980 Trzcianka o wydanie decyzji o środowiskowych dla przedsięwzięcia polegającego na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,4700 ha, na działce 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica w gminie Trzcianka Obszar Wiejski
o r z e k a m
I. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,4700 ha, na działce 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica w gminie Trzcianka Obszar Wiejski
II. Nie określać warunków i wymagań koniecznych do uwzględnienia na etapie tworzenia dokumentacji technicznej oraz w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia.
Wnioskodawca:
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Trzcianka
ul. Ogrodowa 2
64-980 Trzcianka
U z a s a d n i e n i e
W dniu 26 listopada 2021 r. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Trzcianka, ul. Ogrodowa 2, 64-980 Trzcianka wystąpiło z wnioskiem do Burmistrza Trzcianki o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,4700 ha, na działce 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica w gminie Trzcianka Obszar Wiejski.
Do wniosku załączona była dokumentacja zgodna z art. 74 ust. 1, ust. 2 i ust.3a pkt 1 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.).
Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 6 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.) wnioskodawca uiścił opłatę skarbową w wysokości 205 zł za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W świetle art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) realizacja planowanego przedsięwzięcia, mogącego zawsze znacząco bądź potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w art. 59 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przepisu tego wynika, iż przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dotyczy ściśle określonych przedsięwzięć, mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Kwalifikowanie danego przedsięwzięcia do kategorii przedsięwzięć mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko odbywa się na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839). W toku prowadzonego postępowania organ stwierdził, że wnioskowaną inwestycję można zaliczyć do § 3 ust. 1 pkt 90 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), tj. przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
W oparciu o art. 74 ust. 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), uwzględniając analizę dokumentacji, w szczególności lokalizację przedsięwzięcia, organ uznał, że stronami postępowania są: wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdujących się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie rozumianym jako przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu. Na podstawie art. 61 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.), zawiadomieniem z 2 grudnia 2021 r. znak: OŚ.6220.51.2021.AB Burmistrz Trzcianki poinformował strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości zapoznania się z aktami sprawy. Wobec faktu, że liczba stron postępowania przekracza 10, organ zawiadamiał strony o podejmowanych czynnościach zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), w trybie art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.). Wszystkie zawiadomienia były zamieszczane na stronie Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Trzcianki: bip.trzcianka.pl, poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego Trzcianki oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń w sołectwie Górnica.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2, 4 oraz ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), pismami znak: OŚ.6220.51.2021.AB z 2 grudnia 2022 r. Burmistrz Trzcianki wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w opinii znak: WOO-IV.4220.1983.2021.DG.1
z 17 grudnia 2021 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,4700 ha, na działce 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica w gminie Trzcianka Obszar Wiejski, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w opinii sanitarnej znak: ON.NS.9011.565.2021
z 17 grudnia 2021 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku
o powierzchni 0,4700 ha, na działce 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica w gminie Trzcianka Obszar Wiejski.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w opinii znak: BD.ZZŚ.2.435.414.2021.AK z 21 grudnia
2021 r. również zajął stanowisko, że dla przedsięwzięcia polegającego na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,4700 ha, na działce 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica w gminie Trzcianka Obszar Wiejski, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art. 10 §1 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.), zawiadomieniem z 23 grudnia 2021 r. znak: OŚ.6220.51.2021.AB Burmistrz Trzcianki zawiadomił strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań przed wydaniem decyzji. W wyznaczonym w zawiadomieniu terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski stron postępowania.
Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony. Dla działki 7223/11 w obrębie ewidencyjnym Górnica nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Odnosząc się do art. 84 ust. 1a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), po zapoznaniu się z zakresem planowanego przedsięwzięcia, charakterystyką przedsięwzięcia oraz istniejącymi w rejonie zainwestowania uwarunkowaniami stwierdzono, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga określenia warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.). Stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko uwzględniono kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) oraz opinie organów współdziałających.
Na podstawie złożonych przez wnioskodawcę dokumentów ustalono, że przedmiotem postępowania jest zalesienie i prowadzenie racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,47 ha, na działce nr 7223/11, obręb Górnica, gmina Trzcianka. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że teren nieużytku porośnięty jest krzewami oraz kilkudziesięcioletnim samosiewem. Powierzchnię porasta 42 letnia robinia akacjowa o wysokości ok. 12 m oraz 77 letnie sosny i brzozy o wysokości ok. 18 m. Wnioskodawca planuje zmienić wskazany rodzaj użytku z nieużytku (N) na las (Ls), nie przewiduje wykonywania zalesień, a jedynie pozostawienie terenu do samoistnej sukcesji, postępującej w tym miejscu od lat. W ramach prac nie będą prowadzone żadne wycinki. Przedmiotowy grunt otoczony jest gruntami leśnymi oraz zabudową mieszkaniową zagrodową.
Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu Puszcza nad Drawą, poza pozostałymi obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Bukówki PLH300046, oddalony o ok. 7 km od gruntu przeznaczonego do zalesienia. Na terenie przedsięwzięcia oraz w najbliższej odległości nie stwierdzono występowania stref ochrony ostoi, miejsca rozrodu i regularnego przebywania ptaków.
Mając na względzie rodzaj, charakter oraz usytuowanie przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000,
a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań
z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
W odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d, e ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) stwierdzono, że w związku z eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się emisji substancji do powietrza. Eksploatacja przedsięwzięcia, ze względu na jego charakter, nie będzie powodowała także emisji hałasu do środowiska. Zatem biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) należy stwierdzić, iż w fazie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji i występowania innych uciążliwości. Z uwagi na rodzaj i niewielką skalę przedsięwzięcia może ono wpłynąć na zmiany klimatyczne jedynie w najbliższym otoczeniu, jednakże będą to zmiany pozytywne. Postępujące zmiany klimatu mogą mieć wpływ na planowane przedsięwzięcie, jednakże z uwagi na lokalizację pośród innych terenów leśnych, zmiany te będą ograniczać się do terenu przedsięwzięcia. Uwzględniając powyższe, planowane przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z przekroczeniem standardów jakości środowiska.
Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych, będzie natomiast wiązała się
z wpływem na bioróżnorodność, jednakże z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia będzie to wpływ pozytywny.
Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) stwierdzono, iż w związku z lokalizacją i skalą inwestycji w fazie jej eksploatacji nie będzie dochodzić do kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.
Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) należy stwierdzić, że planowana inwestycja nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r.
w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Uwzględniając realizację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, nie przewiduje się wystąpienia katastrofy budowlanej. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, i, j ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) w oparciu o zapisy karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych i strefach ochronnych ujęć wód, na obszarach wybrzeży
i środowiska morskiego i górskich. Teren, na którym zaplanowano przedsięwzięcie położony jest w otoczeniu gruntów leśnych. Planowana inwestycja leży poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia nie wynika, aby przedsięwzięcie było zlokalizowane na obszarach
o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Grunt przeznaczony pod zalesienie zlokalizowany jest na terenie o bardzo niskiej gęstości zaludnienia. Na podstawie danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie stwierdzono, aby przedsięwzięcie realizowane było na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje ryzyko ich przekroczenia.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) stwierdzono, że w związku z realizacją, eksploatacją i likwidacją przedsięwzięcia nie będą powstawały odpady.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w obszarze dorzecza Odry w granicach JCWP PLRW600018188788 Bukówka od Dzierzążnej, która posiada status naturalnej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako niezagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych Stan chemiczny i potencjał ekologiczny określono jak dobry. Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane w obrębie JCWPd PLGW600034. Stan ilościowy określono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów dla tej części wód podziemnych określono jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nie odpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021, poz. 624 ze zm.) Najbliższy zbiornik wodny znajduje się w odległości około 150 m od inwestycji. Najbliższy ciek przepływa w odległości około 186 m od inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie na stan jednolitych części wód, ani nie będzie miało wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia, z uwagi na rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania, nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), a także udostępnia na okres 14 dni
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu treść tej decyzji. W informacji wskazuje się dzień udostępnienia treści decyzji. Przepis stosuje się odpowiednio do decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej bez przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Podsumowując, na podstawie zgromadzonych informacji oraz opinii organów należało stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia, z racji jego charakteru, nie pociągnie za sobą zagrożeń, w tym bardziej znacząco oddziaływań. W związku z powyższym postanowiono orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.
P O U C Z E N I E
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, za pośrednictwem Burmistrza Trzcianki, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Na podstawie art. 127a §1 i §2 Kodeksu postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji lub do zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.)
Zgodnie z art. 72 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4 cyt. wyżej ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 72 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4a cyt. wyżej ustawy zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Administratorem danych osobowych osób fizycznych jest Burmistrz Trzcianki. Dalsze informacje dotyczące ochrony danych osobowych znajdują się na stronie BIP Urzędu Miejskiego Trzcianki pod adresem adresem bip.trzcianka.pl
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Anna Kasperek
kierownik
Referatu Ochrony Środowiska
Otrzymują:
1. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Trzcianka, ul. Ogrodowa 2, 64-980 Trzcianka
2.Właściciele nieruchomości zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś
3.a/a
Do wiadomości:
1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
(znak sprawy: WOO-IV.4220.1983.2021.DG.1)
2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie, ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków
(znak sprawy: ON.NS.9011.565.2021)
3.Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920 Piła
(znak sprawy: BD.ZZŚ.2.435.414.2021.AK)
Załącznik do decyzji
znak: OŚ.6220.51.2021.AB
z 2 lutego 2022 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polega na zalesieniu i prowadzeniu racjonalnej gospodarki leśnej na nieużytku o powierzchni 0,47 ha, na działce nr 7223/11, obręb Górnica, gmina Trzcianka. Teren nieużytku porośnięty jest krzewami oraz kilkudziesięcioletnim samosiewem. Powierzchnię porasta 42 letnia robinia akacjowa
o wysokości ok. 12 m oraz 77 letnie sosny i brzozy o wysokości ok. 18 m. Planowana jest zmiana wskazanego rodzaju użytku z nieużytku (N) na las (Ls), nie przewiduje wykonywania zalesień, a jedynie pozostawienie terenu do samoistnej sukcesji, postępującej w tym miejscu od lat. W ramach prac nie będą prowadzone żadne wycinki. Przedmiotowy grunt otoczony jest gruntami leśnymi oraz zabudową mieszkaniową zagrodową.
Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu Puszcza nad Drawą, poza pozostałymi obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Bukówki PLH300046, oddalony o ok. 7 km od gruntu przeznaczonego do zalesienia. Na terenie przedsięwzięcia oraz w najbliższej odległości nie stwierdzono występowania stref ochrony ostoi, miejsca rozrodu i regularnego przebywania ptaków.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych i strefach ochronnych ujęć wód, na obszarach wybrzeży
i środowiska morskiego i górskich. Teren, na którym zaplanowano przedsięwzięcie położony jest w otoczeniu gruntów leśnych. Planowana inwestycja leży poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych, poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Grunt przeznaczony pod zalesienie zlokalizowany jest na terenie o bardzo niskiej gęstości zaludnienia. Na podstawie danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie stwierdzono, aby przedsięwzięcie realizowane było na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje ryzyko ich przekroczenia.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w obszarze dorzecza Odry w granicach JCWP PLRW600018188788 Bukówka od Dzierzążnej oraz w obrębie JCWPd PLGW600034. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021, poz. 624 ze zm.). Najbliższy zbiornik wodny znajduje się w odległości około 150 m od inwestycji. Najbliższy ciek przepływa w odległości około 186 m od inwestycji.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Anna Kasperek
kierownik
Referatu Ochrony Środowiska