Trzcianka, 17 maja 2021 r.
Sygn. akt: OŚ.6220.5.2021.JK
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach bez oceny oddziaływania na środowisko z dodatkowymi wskazaniami
Na podstawie art.104 i art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.) oraz art. 71 ust.1 i ust.2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 74 ust. 3 i ust. 3a, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust.1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247), w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku New Energy Investmens Sp. z o.o., ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej 13, 31-234 Kraków działającej przez pełnomocnika Pana Łukasza Harasima - New Energy Invstmens Sp. z o.o., ul. Jasnogórska 9, 31-358 Kraków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, na terenie działki o nr ewidencyjnym 286 obręb Rychlik
o r z e k a m
I. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, na terenie działki o nr ewidencyjnym 286 obręb Rychlik.
II. Określić konieczność uwzględnienia następujących warunków i wymagań na etapie tworzenia dokumentacji technicznej oraz w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia:
1. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
2. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
3. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, codziennie przed rozpoczęciem, prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
4. Panele słoneczne montować na wysokość minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
5. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
6. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie w okresie od 1 - 15 sierpnia praz od 1 listopada do 15 lutego.
7. Nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin.
8. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych, wykorzystywać w tym celu wyłącznie czystą wodę, bez dodatku substancji chemicznych, w tym detergentów. W przypadku silniejszych zabrudzeń dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska.
9. Transformatory umieścić w kontenerze o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
10. Przed realizacja planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji.
11. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów lub folii olejoodpornych, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
12. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
Wnioskodawca: New Energy Investmens Sp. z o.o., ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej 13, 234 Kraków
U z a s a d n i e n i e
W dniu 27 stycznia 2021 r. New Energy Investmens Sp. z o.o., ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej 13, 234 Kraków działająca przez pełnomocnika Pana Łukasz Harasima - New Energy Investmens Sp. z o.o., ul. Jasnogórska 9, 31-358 Kraków wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza Trzcianki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, na terenie działki o nr ewidencyjnym 286 obręb Rychlik. Uzupełnienie wniosku wpłynęło w dniu 12 lutego 2021 r.
Do wniosku załączona była dokumentacja zgodna z art. 74 ust. 1, ust. 2 i ust.3a pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020r., poz. 283 ze zm.) oraz opłaty skarbowe za pełnione pełnomocnictwo oraz za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr ewidencyjny 286 obręb Rychlik.
W świetle art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko realizacja planowanego przedsięwzięcia, mogącego zawsze znacząco bądź potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w art. 59 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przepisu tego wynika, iż przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dotyczy ściśle określonych przedsięwzięć, mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Kwalifikowanie danego przedsięwzięcia do kategorii przedsięwzięć mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko odbywa się na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839).
W toku prowadzonego postępowania Organ stwierdził, że wnioskowaną inwestycję można zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b cytowanego powyżej rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i pismem znak: OŚ.6220.5.2021.JK z 22 lutego 2021 r. Burmistrz Trzcianki wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Pile o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w opinii znak: WOO-IV.4220.247.2021.MK1.3 z 16 kwietnia 2021 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce nr ewidencyjny 286 obręb Rychlik, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wskazując jednocześnie na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
2. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
3. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, codziennie przed rozpoczęciem, prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
4. Panele słoneczne montować na wysokość minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
5. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
6. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie w okresie od 1 - 15 sierpnia praz od 1 listopada do 15 lutego.
7. Nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin.
8. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych, wykorzystywać w tym celu wy7łącznie czystą wodę, bez dodatku substancji chemicznych, w tym detergentów. W przypadku silniejszych zabrudzeń dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska.
9. Transformatory umieścić w kontenerze o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w opinii sanitarnej znak: ON.NS.9011.72.2020 z 1 marca 2021 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej na terenie działki o nr ewidencyjnym 286 obręb Rychlik.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w opinii znak: BD.ZZŚ.2.435.60.2020.AK z 2 marca 2021 r. (data wpływu: 4 marca 2021 r.) wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej na terenie działki nr ewidencyjny 286 obręb Rychlik nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Wskazując jednocześnie na określenie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenie obowiązku działań, o którym mowa w art, 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:
1. Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby by wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji.
2. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność do sorbentów lub folii olejoodpornych, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyte sorbenty przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
3. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
5. Mycie paneli prowadzić z wykorzystaniem czystej wody, bez użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska wodnego.
6. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, umieścić pod nim szczelną misę olejową wykonaną z materiałów olejoodpornych i wodoodpornych, będącą w stanie zmagazynować 100% zawartości oleju.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, na działce nr ewidencyjny 286 obręb Rychlik. Powierzchnia zajęta pod przedsięwzięcie obejmie teren o powierzchni około 2,84 ha. W ramach realizacji inwestycji przewiduje się montaż 3 570 szt. modułów fotowoltaicznych, do 50 szt. inwerterów (falowników) oraz jedną stację transformatorową. Montaż paneli będzie miał miejsce na aluminiowych stelażach za pomocą kotew wbijanych w ziemię w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odpowiedni odstęp. Wnioskodawca planuje zastosować infrastrukturę naziemną i podziemną, linie kablowe energetyczno-światłowodowe oraz elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U, z 2021 r., poz. 247) poddano analizie: rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, która znalazła odzwierciedlenie w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile. Biorąc je pod uwagę Burmistrz Trzcianki stwierdził, że lokalizacja planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie wykorzystywanym rolniczo, oraz realizacja przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi warunkami nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowiskowych przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.
Mając powyższe na uwadze orzekł jak w sentencji niniejszej decyzji.
Zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego powiadomiono strony o zakończeniu postępowania i możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W wyznaczonym terminie uwag i wniosków nie wniesiono.
P O U C Z E N I E
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, za pośrednictwem Burmistrza Trzcianki, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Na podstawie art. 127a §1 i §2 Kodeksu postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji lub do zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.).
Zgodnie z art. 72 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4 cyt. wyżej ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 72 ust. 3 ustawy ooś, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4a cyt. wyżej ustawy zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Administratorem danych osobowych osób fizycznych jest Burmistrz Trzcianki. Dalsze informacje dotyczące ochrony danych osobowych znajdują się na stronie BIP Urzędu Miejskiego Trzcianki pod adresem adresem bip.trzcianka.pl
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Anna Kasperek
kierownik Referatu
Ochrony Środowiska i Rozwoju Wsi
Otrzymują:
1.Pełnomocnik Pan Łukasz Harasim - New Energy Inwestmens Sp. z o.o., ul. jasnogórska 9, 31-358 Kraków
2.Właściciele nieruchomości zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś – obręb Rychlik i Siedlisko
3.a/a
Do wiadomości:
1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
(znak sprawy: WOO-IV.4220.247.2021.MK1.3)
2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie, ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków
(znak sprawy: ON.NS.9011.72.2020)
3.Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920 Piła
(znak sprawy: BD.ZZŚ.2.435.60.2020.AK)
Załącznik do decyzji
znak: OŚ.6220.5.2021.JK
z 17 maja 2021 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, na działce nr ewidencyjny 286 obręb Rychlik. Powierzchnia zajęta pod przedsięwzięcie obejmie teren o powierzchni około 2,84 ha. W ramach realizacji inwestycji przewiduje się montaż 3 570 szt. modułów fotowoltaicznych, do 50 szt. inwerterów (falowników) oraz jedną stację transformatorową. Montaż paneli będzie miał miejsce na aluminiowych stelażach za pomocą kotew wbijanych w ziemię w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odpowiedni odstęp. Wnioskodawca planuje zastosować infrastrukturę naziemną i podziemną, linie kablowe energetyczno-światłowodowe oraz elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją przedsięwzięcia.
Elektrownia słoneczna, z uwagi na skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska. Nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.
Przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach wykorzystywanych rolniczo. Najbliższa zabudowa objęta ochroną akustyczną znajduje się ok. 270 m na północ od granicy planowanego przedsięwzięcia. Źródłem hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Nie planuje się wyposażenia paneli w wentylatory służące do chłodzenia konstrukcji ogniw. Chłodzenie paneli będzie odbywać się w sposób naturalny, przez obieg powietrza atmosferycznego. Jedynymi emitorami hałasu na etapie eksploatacji będzie stacja transformatorowa. Biorąc powyższe pod uwagę nie przewiduje się aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu oraz dopuszczalnych poziomów elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.
W najbliższym otoczeniu przedmiotowej farmy, nie ustalono dodatkowych przedsięwzięć, których oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowana inwestycją. Biorąc pod uwagę rodzaj i charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania, a także realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U., poz. 138). Uwzględniając również realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Obszar planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu.
Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.
Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie bezobsługowa; woda deszczowa będzie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego, planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. Mycie paneli odbywać się będzie przy użyciu wyłącznie czystej wody, bez użycia środków chemicznych, w tym detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegardowalnych, obojętnych dla środowiska. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne, lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu.
Transformatory umieszczone będą w szczelnej stacji, w przypadku zastosowania transformatorów olejowych pod każdym z nich zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
Na etapie prac związanych z budową elektrowni fotowoltaicznej, źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Na etapie eksploatacji farma fotowoltaiczna nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Mając powyższe na uwadze nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.
Obszar przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior.
Przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane również na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Nie będzie też zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.
Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r., poz. 55 ze zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków lasy Puszczy nad Drawą PLH320016, oddalony o 9,5 km od przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym, a jego realizacja nie będzie wiązać się z wycinką drzew lub krzewów. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, lasy, zabudowa zagrodowa, rów melioracyjny przepływający wzdłuż północnej granicy działki oraz w odległości poniżej 1 km zbiorniki wodne.
Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w sentencji niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.
Realizacja przedsięwzięcie z uwagi na zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwość ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Anna Kasperek
kierownik Referatu
Ochrony Środowiska i Rozwoju Wsi