Trzcianka, 18 lipca 2022 r.
Sygn. akt.: OŚ.6220.7.2022.AB
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art.104 i art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.) oraz art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 74 ust. 3 i ust. 3a, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 z dnia3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku DORAL SUNGRID RENEWABLE ENERGY Sp. z. o.o. z siedzibą ul. Puławska 2 02-566 Warszawa o wydanie decyzji
o środowiskowych dla przedsięwzięcia pn.: „Farma fotowoltaiczna Trzcianka” na działce o numerze ewidencyjnym 248 obręb Łomnica, gm. Trzcianka, o maksymalnej mocy 20 MW
orzekam
Wnioskodawca:
DORAL SUNGRID RENEWABLE ENERGY Sp. z. o.o.
ul. Puławska 2
02-566 Warszawa
Uzasadnienie
W dniu 28 lutego 2022 r. DORAL SUNGRID RENEWABLE ENERGY Sp. z. o.o. z siedzibą ul. Puławska 2 02-566 Warszawa, działając przez pełnomocnika Pana Rafała Odrobińskiego wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza Trzcianki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Farma fotowoltaiczna Trzcianka” na działce o numerze ewidencyjnym 248 obręb Łomnica, gm. Trzcianka,
o maksymalnej mocy 20 MW.
Do wniosku załączona była dokumentacja zgodna z art. 74 ust. 1, ust. 2 i ust.3a pkt 1 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), dalej ustawy ooś.
Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.) wnioskodawca uiścił opłatę skarbową w wysokości 205 zł za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W świetle art. 71 ust. 2 ustawy ooś realizacja planowanego przedsięwzięcia, mogącego zawsze znacząco bądź potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonego w art. 59 ust. 1 i 2 ustawy ooś, jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przepisu tego wynika, iż przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dotyczy ściśle określonych przedsięwzięć, mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Kwalifikowanie danego przedsięwzięcia do kategorii przedsięwzięć mogących zawsze znacząco bądź mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko odbywa się na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839). W toku prowadzonego postępowania organ stwierdził, że wnioskowaną inwestycję można zaliczyć do § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), tj. przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
W oparciu o art. 74 ust. 3a ustawy ooś, uwzględniając analizę dokumentacji, w szczególności lokalizację przedsięwzięcia, organ uznał, że stronami postępowania są: wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdujących się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie rozumianym jako przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu. Na podstawie art. 61 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.), dalej Kpa, zawiadomieniem z 8 marca 2022 r. znak: OŚ.6220.7.2022.AB Burmistrz Trzcianki poinformował strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości zapoznania się z aktami sprawy. Wobec faktu, że liczba stron postępowania przekracza 10, organ zawiadamiał strony o podejmowanych czynnościach zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, w trybie art. 49 Kpa. Wszystkie zawiadomienia były zamieszczane na stronie Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Trzcianki: bip.trzcianka.pl, poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego Trzcianki oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń w sołectwie Łomnica.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2, 4 oraz ust. 3 ustawy ooś, pismami znak: OŚ.6220.7.2022.AB
z 8 marca 2022 r. Burmistrz Trzcianki wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, pismem z 25 marca 2022 r. znak:
WOO-IV.4220.311.2022.MP.1 za pośrednictwem Burmistrza Trzcianki wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. W tym samym piśmie zwrócono się również do Burmistrza Trzcianki o potwierdzenie informacji na temat sposobu zagospodarowania terenu w otoczeniu przedsięwzięcia, przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Burmistrza Trzcianki, pismem z 16 maja 2022 r. przekazał uzupełnienie złożone przez pełnomocnika wnioskodawcy 13 maja 2022 r. Jednocześnie przedstawił informację Burmistrza Trzcianki znak: RPN.6727.112.2022.MM z 13 maja 2022 r. dotyczącą faktycznego zagospodarowania terenu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu opinii znak: WOO-IV.4220.311.2021.MP.1 z 9 czerwca 2022 r. wyraził stanowisko, że dla przedsięwzięcia pn.: „Farma fotowoltaiczna Trzcianka” na działce o numerze ewidencyjnym 248 obręb Łomnica, gm. Trzcianka, o maksymalnej mocy 20 MW, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność uwzględnienia warunków i wymagań na etapie tworzenia dokumentacji technicznej oraz w fazie realizacji
i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, które zostały wskazane w sentencji niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w opinii sanitarnej znak: ON.NS.9011.12.17.2021
z 28 marca 2022 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Farma fotowoltaiczna Trzcianka” na działce o numerze ewidencyjnym 248 obręb Łomnica, gm. Trzcianka, o maksymalnej mocy 20 MW, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w opinii znak: BD.ZZŚ.2.435.82.2022.AK z 21 marca
2022 r. również zajął stanowisko, że dla przedsięwzięcia pn.: „Farma fotowoltaiczna Trzcianka” na działce
o numerze ewidencyjnym 248 obręb Łomnica, gm. Trzcianka, o maksymalnej mocy 20 MW, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność uwzględnienia warunków i wymagań na etapie tworzenia dokumentacji technicznej oraz w fazie realizacji
i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, które zostały wskazane w sentencji niniejszej decyzji.
Na podstawie art. 10 §1 Kpa zawiadomieniem z 15 czerwca 2022 r. znak: OŚ.6220.7.2022.AB Burmistrz Trzcianki zawiadomił strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań przed wydaniem decyzji. W wyznaczonym
w zawiadomieniu terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski stron postępowania.
Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy ooś decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony. Dla działki o numerze ewidencyjnym 248 obręb Łomnica nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Odnosząc się do art. 84 ust. 1a ustawy ooś, po zapoznaniu się z zakresem planowanego przedsięwzięcia, charakterystyką przedsięwzięcia oraz istniejącymi w rejonie zainwestowania uwarunkowaniami stwierdzono, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymaga określenia warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś. Stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko uwzględniono kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 5 ustawy ooś oraz opinie organów współdziałających.
Na podstawie złożonych przez wnioskodawcę dokumentów ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej na działce o numerze ewidencyjnym 248, obręb Łomnica, gmina Trzcianka, o maksymalnej mocy 20 MW. Całkowita powierzchnia ww. działki wynosi 19,89 ha, pod przedsięwzięcie przeznaczone zostanie do 18,85 ha. Powyższe wpisano jako warunek w niniejszej decyzji, gdyż określa to skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu. W ramach realizacji przedsięwzięcia wnioskodawca przewiduje użycie modułów fotowoltaicznych zainstalowanych na stelażach wykonanych z aluminium bądź ze stali. Między poszczególnymi rzędami zachowany zostanie odstęp w celu ograniczenia zacienienia paneli. Stelaże będą za pomocą kotew wbijane w ziemię. Planuje się posadowienie paneli o łącznej mocy do 20 MW. Panele mogą być jednostronne lub dwustronne, typu bifacial, alternatywnie dopuszcza się również montaż systemu śledzenia pozycji Słońca, tzw. trackerów. Przewiduje się montaż do 15 szt. inwerterów DC/AC na 1 MW mocy, zainstalowanych w systemie rozproszonym pod panelami, w pobliżu paneli lub wewnątrz stacji transformatorowych oraz do 6 szt. prefabrykowanych, kontenerowych stacji transformatorowych. Dodatkowo w ramach przedsięwzięcia planuje się posadowienie magazynów energii jako zespołów bateryjnych umieszczonych w kontenerze. Teren instalacji zostanie ogrodzony i wyposażony w system kontroli wizyjnej. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia projektowana farma fotowoltaiczna wyposażona zostanie w oświetlenie. Sposób połączenia instalacji z operatorem energetycznym zostanie ustalony na etapie uzyskania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż na terenie inwestycji nie będą występowały zorganizowane źródła emisji substancji do powietrza, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza
w rejonie zainwestowania. Źródłem emisji o charakterze niezorganizowanym będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia, jednakże serwisowanie farmy w fazie eksploatacji i ruch pojazdów z tym związany będzie miał znikomy wpływ na jakość powietrza. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a i lit. c oraz g ustawy ooś, na podstawie danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz w oparciu o informację Burmistrza Trzcianki znak: RPN.6727.112.2022.MM z 13 maja 2022 r. ustalono, że najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, znajdują się w odległości ok. 50 m w kierunku południowym od granicy przedsięwzięcia. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Będą to krótkotrwałe
i odwracalne uciążliwości. Celem ograniczenia uciążliwości akustycznej w niniejszej decyzji nałożono warunek prowadzenia prac budowlanych oraz ruchu pojazdów wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00-22.00.
Jak wskazano w karcie informacyjnej przedsięwzięcia na terenie przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu będą transformatory o poziomie mocy akustycznej do 85 dB(A), w liczbie do 6 szt. zamontowane wewnątrz stacji transformatorowych. W ramach przedsięwzięcia planuje się również montaż inwerterów w ilości do 15 szt. na 1 MW mocy. Urządzenia te zamontowane zostaną pod panelami lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie,
w sposób rozproszony. Inwestor dopuszcza możliwość lokalizacji tych urządzeń wewnątrz stacji transformatorowych. Uwzględniając powyższe warianty montażu falowników należy uwzględnić fakt tłumienia hałasu przez panele w przypadku realizacji wariantu montażu pod panelami lub też przez ściany stacji transformatorowych w przypadku realizacji wariantu montażu w ich wnętrzu. Inwestor, w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, przedstawił analizę akustyczną przedsięwzięcia wykonaną za pomocą programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku, która wykazała brak możliwości przekroczenia standardów akustycznych na granicy terenów podlegających ochronie akustycznej. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano, że stacje transformatorowe posadowione zostaną w odległości co najmniej 200 m od najbliższej zabudowy mieszkalnej natomiast panele fotowoltaiczne w odległości co najmniej 50 m. Przyjęte przez Wnioskodawcę założenie co do lokalizacji stacji transformatorowych znalazło odzwierciedlenie w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji, celem ograniczenia uciążliwości akustycznej na najbliższych terenach podlegających ochronie przed hałasem.
Analiza zawarta w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że wnioskodawca nie przewiduje wyposażenia modułów fotowoltaicznych w system mechanicznego chłodzenia. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych będzie się odbywało poprzez naturalny obieg powietrza.
Ruch pojazdów na etapie eksploatacji inwestycji będzie sporadyczny, ograniczony do sytuacji
z prowadzeniem prac konserwacyjnych. Uwzględniając charakter przedsięwzięcia, rodzaj źródeł hałasu, ich ilość i rozmieszczenie względem najbliższych terenów podlegających ochronie akustycznej, a także realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej. standardów akustycznych zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. Nr 112).
Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448).
W związku z przepisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.
Uwzględniając przepisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, ustalono, że najbliżej położone realizowane i zrealizowane elektrownie fotowoltaiczne znajdują się w odległości ok. 0,84 km od przedsięwzięcia. Uwzględniając powyższe, biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką skalę i charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania, lokalizację na gruntach ornych oraz realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się znaczącego skumulowanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia prowadzącego do przekroczenia standardów jakości środowiska.
Biorąc pod uwagę kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę. W trakcie realizacji inwestycji woda na cele konsumpcyjne pracowników dostarczana będzie na plac budowy w opakowaniach jednostkowych (butelkach). Na etapie realizacji inwestycji powstawać będą ścieki socjalno-bytowe, które gromadzone będą w przenośnych zbiornikach bezodpływowych, a następnie wywożone będą przez specjalistyczna firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia w tym zakresie. Instalacje fotowoltaiczne należą do obiektów bezobsługowych i
w związku z tym do ich prawidłowego funkcjonowania nie jest wymagane utworzenie zaplecza socjalnego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Wnioskodawca przewiduje, że do czyszczenia powierzchni paneli wykorzystywać będzie czystą wodę bez dodatku środków chemicznych, dostarczaną beczkowozami. Dopuszczono stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska, w przypadku silniejszych zabrudzeń. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że wody opadowe i roztopowe będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. Wnioskodawca wskazał w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, iż przewiduje zastosowanie transformatorów suchych (żywicznych) lub olejowych. W przypadku konieczności zastosowania transformatora olejowego, zamontowana zostanie pod nim szczelna misa olejowa mogąca w przypadku awarii pomieścić cały olej znajdujący się w transformatorze. Nie przewiduje się uzupełniania paliw na terenie inwestycji. W przypadku zaistnienia potrzeby tankowania sprzętu użytkowanego na terenie budowy, zachowana zostanie szczególna ostrożność oraz wykorzystane zostaną maty absorbujące, zapobiegające przeciekom substancji ropopochodnych do podłoża. Ewentualne naprawy sprzętu mechanicznego prowadzone będą w miejscach do tego przystosowanych. Ponadto plac budowy wyposażony zostanie w sorbenty do likwidacji rozlewów substancji ropopochodnych. Miejsce magazynowania odpadów zlokalizowane będzie na utwardzonej powierzchni. Rozwiązania ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne zostały zawarte w warunkach wskazanych
w niniejszej decyzji.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych
w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą prace związane z montażem paneli. Wytwarzane będą głównie odpady budowlane oraz komunalne. Zostaną wyznaczone miejsca magazynowania odpadów pozwalające na ich selektywne magazynowanie. Część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699). Wówczas świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, będzie obowiązany do postępowania
z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Powstawać będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli oraz ewentualnymi pracami remontowymi, które nie będą magazynowane na terenie instalacji, na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania. Na etapie ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia wnioskodawca wskazał, że wytwarzane w trakcie prac rozbiórkowych odpady przekazane będą zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia do ich dalszego zagospodarowania. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.
Mając na uwadze art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś na podstawie karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód. Nie znajduje się również w granicy obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich oraz przylegających do jezior. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, lasy oraz zabudowa mieszkaniowa. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Trzcianka w obrębie planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się strefy archeologicznej ochrony konserwatorskiej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku
z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003
i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004, oddalone o 2,1 km od przedsięwzięcia. Ponadto zgodnie z mapą przebiegu korytarzy ekologicznych w Polsce opracowaną przez Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży (obecnie Instytut Biologii Ssaków) pod kierownictwem prof. dr. hab. Włodzimierza Jędrzejewskiego na zlecenie Ministerstwa Środowiska, przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w ponadregionalnym korytarzu ekologicznym GKPnC-7B „Środkowa Dolina Noteci”.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na nieużytkowanym gruncie ornym. W trakcie trwającego postępowania wnioskodawca podjął decyzję o rezygnacji z wycinki drzew i krzewów. W związku z tym, że pierwotnie do wycinki przeznaczony był pas zadrzewień wzdłuż południowej granicy elektrowni, stanowiący osłonę od strony najbliższej zabudowy mieszkaniowej, w celu ochrony istniejącej szaty roślinnej i krajobrazu nałożono w niniejszej decyzji warunek, aby w związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów. Wycinki nie należy prowadzić niezależnie od tego czy na jej wycinkę jest wymagane zezwolenie. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, lasy oraz zabudowa mieszkaniowa.
W dniach 07.01, 20.03 i 27.04.2022 r. przeprowadzono trzy wizje terenowe, w trakcie których zaobserwowano 34 gatunki ptaków. Na terenie przedsięwzięcia nie stwierdzono lęgów rzadkich gatunków ptaków. W 100 m strefie buforowej stwierdzono potencjalnie lęgowe m. in. lerkę i pokląskwę. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren farmy słonecznej pozostawiony zostanie do naturalnej sukcesji. Roślinność będzie wykaszana i usuwana lub w części będzie pozostawiana na powierzchni do naturalnego rozkładu. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w decyzji warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i
w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w niniejszej decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Najbliższe 2 inne elektrownie słoneczne planowane są do realizacji w odległości 0,84 km w kierunku południowym i 0,97 km w kierunku północnym. W celu ograniczenia wpływu na krajobraz ogrodzenie, stoły montażowe pod panelami i obiekty kubaturowe pomalowane zostaną w kolorach szarości lub zieleni.
Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków,
w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000,
a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań
z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania,
a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w obszarze dorzecza Odry w granicach JCWP PLRW600018188734 Glinica, która posiada status silnie zmienionej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako zagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny określono jako dobry oraz w granicach JCWP PLRW600018188732 Łomnica, która posiada status silnie zmienionej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako zagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny określono jako dobry.
Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane w obrębie JCWPd PLGW600034. Stan ilościowy określono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów dla tej części wód podziemnych określono jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nie odpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021, poz. 624 ze zm.) Najbliższy zbiornik wodny znajduje się w odległości około 1930 m od inwestycji. Najbliższy ciek przepływa w odległości około 1430 m od inwestycji. Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie na stan jednolitych części wód, ani nie będzie miało wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód.
Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy ooś, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów,
o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy ooś, a także udostępnia na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu treść tej decyzji. W informacji wskazuje się dzień udostępnienia treści decyzji. Przepis stosuje się odpowiednio do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej bez przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Podsumowując, na podstawie zgromadzonych informacji oraz opinii organów należało stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia, z racji jego charakteru, nie pociągnie za sobą zagrożeń, w tym bardziej znacząco oddziaływań. W związku z powyższym postanowiono orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, za pośrednictwem Burmistrza Trzcianki, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Na podstawie art. 127a §1 i §2 Kodeksu postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji lub do zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1 i ust. 1a ustawy ooś
Zgodnie z art. 72 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy ooś złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu,
o którym mowa w art. 72 ust. 3 ustawy ooś, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat, w którym decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 72 ust. 4a ustawy ooś zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Administratorem danych osobowych osób fizycznych jest Burmistrz Trzcianki. Dalsze informacje dotyczące ochrony danych osobowych znajdują się na stronie BIP Urzędu Miejskiego Trzcianki pod adresem bip.trzcianka.pl
Załącznik:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
Burmistrz Trzcianki
Krzysztof W. Jaworski
Otrzymują:
Do wiadomości:
(znak sprawy: WOO-IV.4220.311.2021.MP.1)
(znak sprawy: ON.NS.9011.12.17.2021)
(znak sprawy: BD.ZZŚ.2.435.82.2022.AK)
Załącznik do decyzji
znak: OŚ.6220.7.2022.AB
z 18 lipca 2022 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej na działce o numerze ewidencyjnym 248, obręb Łomnica, gmina Trzcianka, o maksymalnej mocy 20 MW. Całkowita powierzchnia ww. działki wynosi 19,89 ha, pod przedsięwzięcie przeznaczone zostanie do 18,85 ha. W ramach realizacji przedsięwzięcia wnioskodawca przewiduje użycie modułów fotowoltaicznych zainstalowanych na stelażach wykonanych z aluminium bądź ze stali. Między poszczególnymi rzędami zachowany zostanie odstęp w celu ograniczenia zacienienia paneli. Stelaże będą za pomocą kotew wbijane w ziemię. Planuje się posadowienie paneli o łącznej mocy do 20 MW. Panele mogą być jednostronne lub dwustronne, typu bifacial, alternatywnie dopuszcza się również montaż systemu śledzenia pozycji Słońca, tzw. trackerów. Przewiduje się montaż do 15 szt. inwerterów DC/AC na 1 MW mocy, zainstalowanych w systemie rozproszonym pod panelami, w pobliżu paneli lub wewnątrz stacji transformatorowych oraz do 6 szt. prefabrykowanych, kontenerowych stacji transformatorowych. Dodatkowo w ramach przedsięwzięcia planuje się posadowienie magazynów energii jako zespołów bateryjnych umieszczonych w kontenerze. Teren instalacji zostanie ogrodzony i wyposażony w system kontroli wizyjnej. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia projektowana farma fotowoltaiczna wyposażona zostanie w oświetlenie. Sposób połączenia instalacji z operatorem energetycznym zostanie ustalony na etapie uzyskania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej.
Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003 i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004, oddalone o 2,1 km od przedsięwzięcia. Ponadto, przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w ponadregionalnym korytarzu ekologicznym GKPnC-7B „Środkowa Dolina Noteci”.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w obszarze dorzecza Odry w granicach JCWP PLRW600018188734 Glinica, oraz w granicach JCWP PLRW600018188732 Łomnica, a także w obrębie JCWPd PLGW600034. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021, poz. 624 ze zm.) Najbliższy zbiornik wodny znajduje się w odległości około 1930 m od inwestycji. Najbliższy ciek przepływa w odległości około 1430 m od inwestycji.
Na terenie inwestycji nie będą występowały zorganizowane źródła emisji substancji do powietrza. Źródłem emisji o charakterze niezorganizowanym będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia, jednakże serwisowanie farmy w fazie eksploatacji i ruch pojazdów z tym związany będzie miał znikomy wpływ na jakość powietrza. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.
Najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, znajdują się w odległości ok. 50 m w kierunku południowym od granicy przedsięwzięcia. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Prace budowlane oraz ruchu pojazdów prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00-22.00.
Źródłem emisji hałasu będą transformatory o poziomie mocy akustycznej do 85 dB(A), w liczbie do 6 szt. zamontowane wewnątrz stacji transformatorowych. W ramach przedsięwzięcia planuje się również montaż inwerterów w ilości do 15 szt. na 1 MW mocy. Urządzenia te zamontowane zostaną pod panelami lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, w sposób rozproszony. Inwestor dopuszcza możliwość lokalizacji tych urządzeń wewnątrz stacji transformatorowych. Uwzględniając powyższe warianty montażu falowników należy uwzględnić fakt tłumienia hałasu przez panele w przypadku realizacji wariantu montażu pod panelami lub też przez ściany stacji transformatorowych w przypadku realizacji wariantu montażu w ich wnętrzu. Na granicy terenów podlegających ochronie akustycznej stwierdzono brak możliwości przekroczenia standardów akustycznych. Stacje transformatorowe posadowione zostaną w odległości co najmniej 200 m od najbliższej zabudowy mieszkalnej natomiast panele fotowoltaiczne w odległości co najmniej 50 m.
Nie przewiduje się wyposażenia modułów fotowoltaicznych w system mechanicznego chłodzenia. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych będzie się odbywało poprzez naturalny obieg powietrza.
Planowane przedsięwzięcie nie należy do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138).
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.
Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę.
W trakcie realizacji inwestycji woda na cele konsumpcyjne pracowników dostarczana będzie na plac budowy w opakowaniach jednostkowych (butelkach). Na etapie realizacji inwestycji powstawać będą ścieki socjalno-bytowe, które gromadzone będą w przenośnych zbiornikach bezodpływowych, a następnie wywożone będą przez specjalistyczna firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia w tym zakresie.
Instalacje fotowoltaiczne należą do obiektów bezobsługowych i w związku z tym do ich prawidłowego funkcjonowania nie jest wymagane utworzenie zaplecza socjalnego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Wnioskodawca przewiduje, że do czyszczenia powierzchni paneli wykorzystywać będzie czystą wodę bez dodatku środków chemicznych, dostarczaną beczkowozami. Dopuszczono stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska, w przypadku silniejszych zabrudzeń. Wody opadowe i roztopowe będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. Przewiduje się zastosowanie transformatorów suchych (żywicznych) lub olejowych. W przypadku konieczności zastosowania transformatora olejowego, zamontowana zostanie pod nim szczelna misa olejowa mogąca w przypadku awarii pomieścić cały olej znajdujący się w transformatorze. Nie przewiduje się uzupełniania paliw na terenie inwestycji. W przypadku zaistnienia potrzeby tankowania sprzętu użytkowanego na terenie budowy, zachowana zostanie szczególna ostrożność oraz wykorzystane zostaną maty absorbujące, zapobiegające przeciekom substancji ropopochodnych do podłoża. Ewentualne naprawy sprzętu mechanicznego prowadzone będą w miejscach do tego przystosowanych. Ponadto plac budowy wyposażony zostanie w sorbenty do likwidacji rozlewów substancji ropopochodnych. Miejsce magazynowania odpadów zlokalizowane będzie na utwardzonej powierzchni.
Gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą prace związane z montażem paneli. Wytwarzane będą głównie odpady budowlane oraz komunalne. Zostaną wyznaczone miejsca magazynowania odpadów pozwalające na ich selektywne magazynowanie. Część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699). Wówczas świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Powstawać będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli oraz ewentualnymi pracami remontowymi, które nie będą magazynowane na terenie instalacji, na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania. Na etapie ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia, wytwarzane w trakcie prac rozbiórkowych odpady przekazane będą zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia do ich dalszego zagospodarowania.
Teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód. Nie znajduje się również w granicy obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich oraz przylegających do jezior. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, lasy oraz zabudowa mieszkaniowa. W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się strefy archeologicznej ochrony konserwatorskiej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o dużej gęstości zaludnienia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na nieużytkowanym gruncie ornym. W związku
z realizacją planowanej inwestycji nie będzie prowadzona wycinka drzew i krzewów. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren farmy słonecznej pozostawiony zostanie do naturalnej sukcesji. Wykaszanie terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia odbywało się będzie poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Panele słoneczne zostaną zamontowane na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz na etapie eksploatacji przedsięwzięcia prowadzone będą regularne kontrole wykopów, uwalnianie uwięzionych w nich zwierząt. Zastosowane będzie ażurowe ogrodzenie bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Zastosowane zostaną panele słoneczne o powierzchni antyrefleksyjnej. Teren inwestycji nie będzie oświetlony w sposób ciągły w porze nocnej. Ogrodzenie, stoły montażowe pod panelami i obiekty kubaturowe pomalowane zostaną w kolorach szarości lub zieleni.
Burmistrz Trzcianki
Krzysztof W. Jaworski