Wojewoda Wielkopolski rozstrzygnięciem nadzorczym KN.1.4131.1.289.2013.8 z dnia 15 maja 2013 r. orzekł nieważność § 4 ust. 1 i 2 wraz z załącznikami nr 2 i 3, § 16 ust.5 i § 42.
Uchwałą Nr XLV/310/13 Rady Miejskiej Trzcianki z dnia 23 maja 2013 r. postanowiono o wniesieniu skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego.
W dniu 12 grudnia 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu skargi Rady Miejskiej Trzcianki, uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 15 maja 2013 r., w którym Wojewoda Wielkopolski orzekł nieważność § 4 ust.2 wraz z załącznikiem nr 3, § 16 ust.5 i § 42 ust.1 i 2. W pozostałym zakresie skargę oddalił.
O tego wyroku została wniesiona do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, skarga kasacyjna.
W dniu 17 kwietnia 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt IV OSK 564/14) orzekł wyrokiem w sprawie ze skargi kasacyjnej Rady Miejskiej Trzcianki od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 grudnia 2013 r. sygn.akt IV SA/Po 711/13 dot. rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Wielkopolskiego z dnia 15 maja 2013 r., utrzymując w mocy postanowienia statutu gminy w części dot. herbu miasta Trzcianki (§4 ust.1 wraz z zał. nr 2), uchylając zaskarżony wyrok w tym zakresie, a oddalił skargę Rady Miejskiej w części dot. § 42 ust.3: „Rada może w każdym przypadku żądać obecności Burmistrza podczas sesji”.