Wniosek
Wniosek w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/147/2019 z dnia 13 listopada 2019 w sprawie wyboru metody ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.
W związku ze zgłaszanymi przez Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej - Lokatorsko - Własnościowej w Trzciance uwagami w piśmie z dnia 20 października 2021 roku zwracam się do Pana Burmistrza Krzysztofa Jaworskiego o podjęcie działań zmierzających do uwzględnienia uwag zawartych w w/w piśmie. Kluczowym problemem zgłaszanym przez wnioskodawców jest możliwość wystąpienia nierównego traktowania zobowiązanych co może rodzić poważne konsekwencje prawne dla gminy. Sugeruję również aby rozwiązanie powyższego problemu przedstawić w postaci zmian do uchwały na kolejnej listopadowej sesji.
Odpowiedź na wniosek
"Odpowiadając na Pana wniosek z dnia 28.10.2021 r. w sprawie prośby Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko Własnościowej, os. Słowackiego 24, 64-980 Trzcianka dot. wprowadzenia zmian do uchwały ws metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w taki sposób, aby w przypadku nieruchomości wielomieszkaniowych posiadających system zdalnego comiesięcznego odczytu wodomierzy podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty była suma miesięcznego indywidualnego zużycia wody w lokalach mieszkalnych w miesiącu poprzedzającym naliczenie opłaty, poniżej informuję, co następuje. Zasady naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określa ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Prawodawca nie upoważnił organu stanowiącego gminy do regulowania zasad wyliczania opłaty dla nieruchomości wielolokalowych. Tego rodzaju nieruchomości odpowiadają regułom przyjętym, według wybranej metody, jak dla pozostałych nieruchomości. Powyższe potwierdza uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecin z dnia 2 stycznia 2020 r. (sygn. I.3.S.2020). Zgodnie z art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy w drodze uchwały dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustali stawkę takiej opłaty. W świetle art. 6j ust. 1 ww. ustawy w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (art. 6c ust. 1 ustawy) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:
liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub
ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub
powierzchni lokalu mieszkalnego
- oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1 tejże ustawy.
Ponadto w myśl dyspozycji art. 6j ust. 2 w/w ustawy w przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, a więc na której zamieszkują mieszkańcy, rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w art. 6k ust. 1 pkt 1 dopuszcza stosowanie więcej, niż jednej metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na obszarze gminy, przy czym w przypadku wyboru więcej niż jednej metody, organ stanowiący winien dodatkowo wskazać, gdzie każda z wybranych metod znajduje zastosowanie. W proponowanej przez SMLW sytuacji w gminie Trzcianka obowiązywałaby nadal jedna metoda naliczania opłaty jednak zasady jej naliczania miałyby być różne w zależności od rodzaju zabudowy i rodzaju posiadanego licznika wodomierza. Wobec powyższego zgodnie z art.6j ust.3e ww. ustawy wybór jednej metody naliczania opłaty wiąże się z wyborem jednakowych zasad naliczania opłaty za odpady dla wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcianka.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że ustawa dopuszcza różnicowanie stawek nie zaś sposobu naliczania opłaty w obrębie jednej metody. Zgodnie z art. 6j ust. 2a tej ustawy rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Warto również wskazać, iż nie wszyscy zarządcy zabudowy wielolokalowej popierają propozycję SMLW, dla części zarządców składanie raz w miesiącu deklaracji generuje dodatkowe koszty i pochłania czas związany z realizację tego zadania.
Reasumując brak podstaw prawnych do podjęcia wnioskowanej zmiany uchwały."